luni, 2 decembrie 2013

Frumusețe rară în mijlocul dezastrului

Împreună cu colegul meu, Jason Gutierrez, ne întorceam după un reportaj cu privire la comunitățile de pescari care au pierdut totul după taifunul Haiyan, ce a devastat insula Leyte din Filipine, când ne-am intersectat cu o procesiune religioasă din satul Tolosa.

Vremea este foarte furtunoasă în această perioadă a anului în Filipine. În timp ce conduceam pe drumul de întoarcere spre Tacloban, norii începeau să se formeze în fața apusului de soare. De-a lungul acestui drum, oamenii aprinseseră focuri pentru a arde resturile lăsate de taifun, cauzând o ceață albă. Peisajul devastat devenind astfel pentru câteva momente de o frumusețe rară.



Într-un astfel de moment pe drum, în fața noastră, a apărut acest grup de opt sau zece femei și copii ce mergeau pe jos  recitând rugăciuni și purtând icoane. Această procesiune, probabil improvizată, dar ordonată, era într-un contrast puternic cu haosul din jur. I-am depășit și am coborât din vehicul pentru a mă apropia repede de grup deoarece  știam că acest moment nu va dura prea mult.

Din cauza fumului ce se ridica din ruine, cerul se confunda cu pământul. Astfel m-am poziționat în așa fel încât să pot profita de lumina care a fost împrăștiată de nori și fum. Am ales să încadrez femeile din prim-plan, încât să iesă clar în evidență pe fundal.



Într-un reportaj, fotografii nu controlează mediul înconjurător. Multe elemente trebuie să fie prezente și unele dintre ele sunt complet în afara controlului lor. Pentru a surprinde o astfel de imagine, dincolo de aspectul tehnic, tebuia ca  aceste femei să apară în fața mea în acel moment, în această lumină specială.

Această imagine a fost pe prima pagină în multele ziare din întreaga lume. De asemenea, am înțeles când m-am întors că este una dintre cele mai distribuite imagini AFP din toate timpurile pe rețelele de socializare. Mă bucur că a atins atât de mulți oameni și că a reușit să sensibilizeze opinia publică despre această tragedie. Acest exemplu special amintește, de asemenea, munca altor fotografi și jurnaliști prezenți în aceste locuri, în condiții dificile, după cum relatează pe blogul său colega mea Agnès Bun.

Nu am aflat niciodată motivul exact pentru care a avut loc acea procesiunea printre ruine. Ar fi fost nepoliticos să-i întrerupi pentru a întreba. Însă, procesiuni au loc în mod curent în Filipine, unde 80 % din populație este catolică. După o tragedie, explică Jason Gutierrez, este normal să vezi săteni adunați rugându-se pentru cei care sunt morți și mulțumind lui Dumnezeu pentru cei care au supraviețuit. Fecioara Maria și Sto Nino, Pruncul Isus, sunt foarte iubiți în Leyte și în multe alte părți ale țării, pentru că rugăciunile adresate lor sunt cunoscute ca fiind foarte repede împlinite.



Traducere: ACC

Sursa: blogs.afp.com
si aici