Șansele să îți amintești lucrurile care s-au
întâmplat în viața ta pe când aveai mai puțin de trei ani sunt foarte
mici. Aceste amintiri încep să dispară din memoria noastră în jurul
vârstei de șapte ani, susțin experții de la Universitatea Emory într-un
studiu publicat în jurnalul Memory.
Cercetarea
a fost structurată în două etape, la care au luat parte 83 de copii
alături de părinții lor. La vârsta de trei ani, micuții au participat la
un experiment în care părinții lor le-au adresat mai multe întrebări
legate de șase experiențe trăite în ultimele luni (de exemplu, o vizită
la zoo). Toate răspunsurile lor au fost înregistrate de experți. Apoi,
copiii au fost împărțiți pe cinci grupe pentru a lua parte la cea de-a
doua etapă. Astfel, fiecare grup a participat la un singur experiment,
în perioada în care au împlinit 5-9 ani. În cadrul acestor teste, ei au
fost rugați să ofere detalii legate de evenimentele despre care au
povestit în prima etapă a studiului.
Rezultatele au arătat
că la vârsta de 5-7 ani, micuții au reținut până la 72% din
evenimentele trăite la trei ani. În schimb, copiii de 8 și 9 ani și-au
amintit doar o mică parte dintre acestea, însumând 32% din total. Pe de
altă parte însă, micuții de 5 și 6 ani și-au amintit mult mai puține
detalii ale experiențelor la care au luat parte la trei ani, față de
copiii mai mari care cunoșteau mai multe detalii, susține
autoarea studiului, dr. psiholog Patricia Bauer. Acest fenomen ar
putea fi produs atât de abilitățile de exprimare mai evoluate ale
copiilor mai mari, dar și de faptul că o amintire care a rezistat mai
mult în memorie păstrează mai multe detalii legate de aceasta.
„Copiii
mici au tendința de a uita mai rapid decât adulții pentru că le lipsesc
acele procese neuronale puternice necesare pentru a asambla toate
informațiile care ajung în memoria autobiografică complexă", explică dr.
Bauer.
Acest proces misterios de ștergere a amintirilor
legate de experiențele trăite până la vârsta de trei ani se mai numește
și „amnezie infantilă". Fenomenul a stârnit curiozitatea multor
cercetători până în prezent, însă misterul nu a fost dezlegat în
totalitate.
Cercetătorii de la Spitalul pentru Copii Bolnavi din Toronto sunt de părere că
amnezia infantilă ar putea fi asociată procesului de neurogeneză de la
nivelul hipocampusului, prin care sunt generați neuronii. O altă
observație reieșită în urma studiului lor, efectuat pe șoareci de
laborator, este că „formarea memoriei permanente este asociată reducerii
neurogenezei".