sâmbătă, 18 ianuarie 2014

Specialiștii se pregătesc pentru a doua revoluție tehnologică, după apariția smartphone-ului

Atunci când va deveni un produs de masă, „esențialmente va înarma publicul cu tehnologie" capabilă să schimbe fundamental modul în care funcționează societatea, aprecia CEO-ul și fondatorul unei companii specializate în software pentru un tip de gadget care este deocamdată exclusivist. Însă, cât de curând, nu va mai fi.

Foto: DreamstimeNu trebuie să ne forțăm prea mult memoria ca să ne amintim sentimentul de stânjenire pe care îl simțeau mulți dintre noi atunci când cineva scotea telefonul mobil pentru a face o fotografie într-un spațiu public. Astăzi însă, celor mai mulți li se pare un comportament firesc, chiar și atunci când spațiul public este un restaurant, iar subiectul fotografiei este „natura moartă" din farfurie. La fel se va întâmpla, în curând, cu un gadget care, garantează furnizorii lui, va deveni o tehnologie accesibilă și răspândită: ochelarii pentru realitate augmentată.

Publicul cunoaște deja, în mare, caracteristicile tehnice esențiale ale unor gadgeturi precum Google Glasses. Deși mulți au reținut probabil mai ușor prețul lor: 1.500 de dolari perechea. Scump? De două ori mai ieftini decât ochelarii MetaPro, potrivit Gigaom.
Ce se știe mai puțin și se discută în cercuri specializate este impactul pe care popularizarea unor astfel de instrumente l-ar putea avea în viața de zi cu zi. Care ar putea fi consecințele utilizării unui gadget cu realitate augmentată pentru viața publică, pentru intimitatea personală sau pentru relațiile noastre. Cum va arăta lumea în care companiile și autoritățile publice vor avea acces la o cantitate de informație, în timp real, mult mai mare decât oricând până acum, se întreabă jurnaliști cei de la cNet.

Foto: cNetOchelarii cu realitate augmentată nu înseamnă doar camere video discrete, ci un întreg arsenal de informație asociat cu imaginile din viața reală. „Consecințele ingineriei sociale care transpare în urma utilizării realității augmentate sunt mai importante decât cele ale ingineriei software care permite această tehnologie", spunea Neil Trevett, vicepreședinte al Departamentului de marketing Nvidia, în cadrul dezbaterii CES 2014, intitulată „Realitatea Augmentată: bomba momentului sau bombardament informațional?", care a reunit specialiști din domeniu. „E greu de prezis cum va reacționa societatea. Singura cale e să încercăm și să vedem", a adăugat Trevett.

Deja unele restaurante și baruri au anunțat că nu permit accesul persoanelor cu ochelari Google, pentru a nu-i deranja pe cei care se simt incomodați de prezența unei camere video în local. Însă, notează cNet, chestiunea fotografiilor făcute pe furiș este una la periferia consecințelor negative pe care le poate avea introducerea pe piața largă a ochelarilor cu realitate augmentată.

Probabil cea mai temută opțiune a acestor ochelari este aplicația pentru recunoaștere facială, care, asociată acestui tip de ochelari, ar permite identificarea în timp real a persoanelor de pe stradă, prin asocierea imaginii lor cu identitatea disponibilă pe internet (de exemplu, cu ajutorul contului Facebook). Includerea aplicației de identificare facială ar putea fi deranjantă din numeroase puncte de vedere, nu doar prin prisma posibilelor abuzuri din partea guvernelor, ci, probabil, și a unui bombardament cu publicitate personalizată, în timp ce mergem pe stradă.

„Intenționat nu am făcut publică tehnologia de recunoaștere facială", a declarat, în cadrul aceluiași eveniment, Brian Mullins, CEO și fondatorul Companiei Daqri. „Dar zarurile au fost aruncate", a mai spus Mullins.

Zarurile au fost aruncate și e greu de spus cine va număra punctele. Ce e însă cert, și specialiștii au recunoscut în unanimitate, este că inovația tehnologică va trebui dublată de inovații în modul în care giganții tech tratează responsabilitatea socială.