duminică, 8 iulie 2012

Cuvântul sculptează!

8 IULIE

DUMNEZEU a făcut pe om după chipul Său, l-a făcut după chipul lui DUMNEZEU; parte bărbătească şi parte femeiască i-a făcut.

Geneza 1.27

La creaţie Dumnezeu a spus totdeauna „să se facă" şi s-a făcut. Dar când a fost vorba de om a spus: „Să facem om după chipul Nostru, după asemănarea noastră." Cuvântul „chip" arată că este asemănător. Omul trebuia să fie reprezentantul lui Dumnezeu pe pământ şi trebuia sa-l administreze. Această poziţie înaltă a omului era legată de o mare răspundere. Omul a fost creat după chipul lui Dumnezeu, fapt care ne arată că omul este în caracter şi calitate asemănător cu Dumnezeu deşi într-o măsură foarte mică.

Dar ce a făcut omul cu aceste asemănări şi calităţi? El nu a căutat onoarea lui Dumnezeu ci şi-a căutat interesele proprii. Chipul a fost distrus prin păcat. Dar totuşi mâna lui Dumnezeu se mai poate recunoaşte chiar şi atunci când omul se îndepărtează. Noi credincioşii putem vedea în om tot timpul chipul lui Dumnezeu pentru care Fiul Său a înfăptuit lucrarea de mântuire şi ne-a salvat din mâna Satanei.

Tot timpul Satan s-a străduit să îndepărteze pe om de Dumnezeu. Printre multele mijloace ale sale vrem să amintim una din cele mai rafinate şi anume: predestinata. Sunt idei şi oameni care susţin că nu pot crede pentru că nu au fost hotărâţi de Dumnezeu din veşnicie. Înlătură oare această teorie răspunderea sub care se află fiecare om de a crede mărturia lămurită şi simplă care se găseşte în Biblie? NU, ci dimpotrivă toate acestea ne arată răutatea inimii, chipul dezumanizat de către Satan care-l face pe om să nu primească mărturia lui Dumnezeu. Este scris clar şi pentru toţi de pe pământ: „Cei ce nu ascultă de Evanghelia Domnului nostru Isus Cristos vor avea ca pedeapsă o pierzare veşnică" (2 Tes. 1.8-9). Oamenii sunt făcuţi răspunzători să creadă Cuvântul Evangheliei şi vor fi pedepsiţi pentru că nu l-au crezut. Oricine crede în Domnul Isus are viaţa veşnică (Ioan 3.16).


Sursa AICI

Mozaic bisericesc în Parohia “Naşterea Maicii Domnului” Alba Iulia II

DSCN2634Până în anul 1948, alături de celelalte culte, în orașul Alba Iulia a funcționat în pace şi armonie şi cultul greco-catolic, care, în momentul interzicerii de către noile autorități comunist-atee, deținea un număr de trei biserici: Maieri II, Lipoveni și Lumea Nouă, cu toate cele necesare desfășurării cultului divin, plus casele parohiale şi eclejile aferente.
După anul 1990, credincioşii reveniţi la Biserica Greco-Catolică din Alba Iulia au fost nevoiţi să asiste la slujbele religioase în locuri impropii: în aer liber, în curtea familiei actualului Episcop auxiliar al Arhieparhiei de Alba Iulia şi Făgăraş, Preasfinţia Sa Mihai Frăţilă; la Teatrul de Păpuşi sau la Sala Sindicatelor, până la construirea demisolului actualei biserici greco-catolice din cartierul Tolstoi, în anul 1995. Toate acestea în special din cauza lipsei înțelegerii creștineşti a Bisericii sore Ortodoxă privitoare la lăcașurile deținute de noi înainte de 1948.
Parohia Greco-Catolică Maieri II a fost reînfiinţată în anul 1995 şi înregistrată cu nr. 8826 din 25.07.1995, de către o parte din membrii comitetului actual și număra 121 de membri, care au semnat actul înaintat către Primăria Municipiului Alba Iulia spre înregistrare.
În anul 2002, când Mitropolia Blajului, văzând impasul dialogului inerconfesional cu Biserica Ortodoxă, a găsit de cuviinţă să redeschidă una din cele trei parohii greco-catolice avute în oraşul vechi (centru), până în anul 1948. Conform redenumirii parohiilor deja existente, s-a stabilit ca aceasta să se numească Parohia Alba Iulia II, Parohia Alba-Iulia I fiind cea din Cetate, sediu al Protopopiatului Alba Iulia, iar cea din cartierul Bărăbanţ a devenit Parohia Alba Iulia III.

Din anul 2002, am primit o nouă misiune şi totodată încrederea Înaltpreasfințitului nostru Mitropolit Lucian, de a ridica o nouă biserică în oraşul Unirii cu Roma, Alba Iulia. Din 13 iunie 2005, Sărbătoarea Sfântului Anton, am început lucrările, având autorizaţia de construcţie la un proiect cu titlul „Schimb de destinaţie din centrală termică în biserică greco-catolică”.
Astfel, din data de 21 noiembrie 2008, avem o nouă biserică în oraşul Unirii cu Roma și al Marii Uniri, pe strada Henri Coandă 3E, (zona fostei pieţe din centru), ridicată spre mărirea lui Dumnezeu şi închinată Preasfintei Fecioare Maria, al cărui hram îl poartă, „Naşterea Maicii Domnului”. Pentru a se putea celebra sfintele slujbe în noul lăcaș de cult, Preafericitul Părinte Lucian a delegat la acea dată pe Părintele Vicar mitropolitan Ioan Fărcaş, protopop al Blajului, să binecuvânteze noul lăcaș de închinare.

În toamna anului 2008, Preafericirea Sa Lucian m-a delegat să mă deplasez la Centro Alleti din Roma, la şcoala de mozaic condusă de maestrul Ivan Rupnik, unde învăța tainele meseriei şi tânărul artist și teolog Radu Roşu, originar din Alba Iulia. Aici, dimpreună cu cei doi artiști, am perfectat un viitor proiect pe durata a doi ani începând cu anul 2009, prin care să se îmbrace iconostasul şi pereţii laterali lui cu icoane din mozaic făcute după rânduiala Bisericii răsăritene.
Urmare acestor demersuri, în biserica noastră s-a realizat un minunat proiect în tehnica mozaicului, după cum se poate vedea în imaginile alăturate.

Lucrarea este compusă din trei părţi care îmbogăţesc teologic complexul arhitectonic.

Iconostasul este partea centrală care deschide poarta către tainele dumnezeieşti. Imaginea lui Cristos binecuvântând domină întreaga compozitie. Ea face referire directă la textul sfântului Pavel care zice: “Căci unul este Dumnezeu, unul este şi Mijlocitorul între Dumnezeu şi oameni: omul Cristos Isus” (1Tim 2,5). Întruparea, moartea şi învierea Sa l-au răscumpărat pe om din blestemul păcatului. Cristos ne-a făcut fii liberi, dăruindu-ne Spiritul Sfânt ca să ne lumineze şi să ne îndrume pe calea pe care El ne-a chemat. De aceea toţi Apostolii, împreună cu Maica Domnului şi Ioan Botezătorul, invită credincioşii din biserică, prin gesturile lor, la rugăciune către Cristos.

Sfânta Rita şi Sfântul Anton sunt reprezentaţi de o parte şi de alta a iconostasului. Ei sunt exemplul urmării lui Isus, stâlpi ai Bisericii, oameni care şi-au dăruit viaţa lui Dumnezeu și astăzi mijlocesc pentru noi.
În părţile laterale iconostasului sunt reprezentate două scene din viaţa Maicii Domnului. Scena din partea stângă reprezintă Naşterea iar cea din partea dreaptă Adormirea.

În scena Naşterii, Sfânta Ana este reprezentată pe pat, o femeie îi slujeşte, în timp ce alta o spală pe Maica Domnului prunc. În scena Adormirii, Maica Domnului este întinsă pe pat. Cristos deasupra ţine în braţe sufletul Maicii Sale, iar de o parte şi de alta Sfântul Petru şi Sfântul Pavel slujesc. În toate scenele personajele sunt reprezentate simplu, pentru a face spaţiu simbolului. Astfel, bucăţile de mozaic simbolizează multitudinea credincioşilor, fiecare având un loc bine definit în Biserica Sa, contribuind activ la realizarea chipului lui Cristos.

Împreună cu întreaga comunitate, rugăm pe Sfânta Fecioară să mijlocească pentru ca biserica noastră, frumos împodobită, să poată fi sfinţită cât mai curând.


Pr. Paroh Adrian Dobrin

_MG_9070xTC

DSCN2587

DSCN2593

DSCN2597

Sursa: http://www.bru.ro/blaj/mozaic-bisericesc-in-parohia-nasterea-maicii-domnului-alba-iulia-ii/