Jean Kilbourne este poate cea mai vocală
activistă, recunoscută la nivel internațional pentru efortul de a face
public efectul negativ pe care mass-media și publicitatea îl are asupra
femeilor. Într-un nou videoclip, denumit „Killing Us Softly", Kilbourne
arată că nici măcar fotomodelele nu arată așa cum apar în reviste.
Reclamele
vând mai mult decât produse, ele vând valori, imagini, concepte despre
dragoste și sexualitate, despre succes, dar și mai important, despre
norme. Ele ne spun cine suntem și cine ar trebui să fim.
În
ceea ce privește femeile, reclamele ne spun că cel mai important este
aspectul fizic, un lucru care nu s-a schimbat de-a lungul istoriei.
Idealul feminin din reclamele publicitare înseamnă perfecțiune, motiv
pentru care este un ideal imposibil de atins, chiar și pentru cele care
apar în reclame, dar care nu arată chiar așa în realitate, căci toate
fotografiile sunt retușate, indiferent de cât de bine arată modelele în
realitate. Supermodelul Cindy Crawford chiar a spus la un moment dat:
„Aș vrea să arăt ca Cindy Crawford."
Mai mult decât atât,
problema nu se oprește aici, ci este chiar mai gravă. „Primul pas spre
violență este transformarea femeii în obiect", spune Kilbourne,
referindu-se la reclamele în care apar doar părți din corpul feminin, ca
și cum acesta ar fi dezmembrat. „Este mereu același proces, persoana
este dezumanizată, iar violența devine inevitabilă, iar în cazul
femeilor acest lucru se întâmplă constant."
Fetițe de 9,
10 ani nu au nicio problemă cu propriul corp, dar când ajung la
pubertate încep să apară grijile. Acestea sunt alimentate de mesajul că
trebuie să fie imposibil de frumoase, sexy, extrem de slabe și,
totodată, primesc mesajul că vor eșua, că e imposibil să ajungi așa. „Nu
e nicio mirare că avem o epidemie de boli de nutriție în țara noastră,
dar și în alte părți ale lumii", spune Kilbourne, care aduce aminte și
de cazul fotomodelelor care au murit încercând să ajungă la dimensiunile
„demne" de marile podiumuri ale modei. Iar atunci când modelele nu pot
slăbi și mai mult vin în ajutor programele de editare a imaginilor. Se
pare că niciun efort nu e prea mare pentru a perpetua acest ideal
imposibil și extrem de periculos.