Atunci când va deveni un produs de masă,
„esențialmente va înarma publicul cu tehnologie" capabilă să schimbe
fundamental modul în care funcționează societatea, aprecia CEO-ul și
fondatorul unei companii specializate în software pentru un tip de
gadget care este deocamdată exclusivist. Însă, cât de curând, nu va mai
fi.
Nu
trebuie să ne forțăm prea mult memoria ca să ne amintim sentimentul de
stânjenire pe care îl simțeau mulți dintre noi atunci când cineva scotea
telefonul mobil pentru a face o fotografie într-un spațiu public.
Astăzi însă, celor mai mulți li se pare un comportament firesc, chiar și
atunci când spațiul public este un restaurant, iar subiectul
fotografiei este „natura moartă" din farfurie. La fel se va întâmpla, în
curând, cu un gadget care, garantează furnizorii lui, va deveni o
tehnologie accesibilă și răspândită: ochelarii pentru realitate
augmentată.
Publicul cunoaște deja, în mare,
caracteristicile tehnice esențiale ale unor gadgeturi precum Google
Glasses. Deși mulți au reținut probabil mai ușor prețul lor: 1.500 de
dolari perechea. Scump? De două ori mai ieftini decât ochelarii MetaPro,
potrivit Gigaom.
Ce
se știe mai puțin și se discută în cercuri specializate este impactul
pe care popularizarea unor astfel de instrumente l-ar putea avea în
viața de zi cu zi. Care ar putea fi consecințele utilizării unui gadget
cu realitate augmentată pentru viața publică, pentru intimitatea
personală sau pentru relațiile noastre. Cum va arăta lumea în care
companiile și autoritățile publice vor avea acces la o cantitate de
informație, în timp real, mult mai mare decât oricând până acum, se
întreabă jurnaliști cei de la cNet.
Ochelarii
cu realitate augmentată nu înseamnă doar camere video discrete, ci un
întreg arsenal de informație asociat cu imaginile din viața reală.
„Consecințele ingineriei sociale care transpare în urma utilizării
realității augmentate sunt mai importante decât cele ale ingineriei
software care permite această tehnologie", spunea Neil Trevett,
vicepreședinte al Departamentului de marketing Nvidia, în cadrul
dezbaterii CES 2014,
intitulată „Realitatea Augmentată: bomba momentului sau bombardament
informațional?", care a reunit specialiști din domeniu. „E greu de
prezis cum va reacționa societatea. Singura cale e să încercăm și să
vedem", a adăugat Trevett.
Deja unele restaurante și
baruri au anunțat că nu permit accesul persoanelor cu ochelari Google,
pentru a nu-i deranja pe cei care se simt incomodați de prezența unei
camere video în local. Însă, notează cNet, chestiunea fotografiilor
făcute pe furiș este una la periferia consecințelor negative pe care le
poate avea introducerea pe piața largă a ochelarilor cu realitate
augmentată.
Probabil cea mai temută opțiune a acestor
ochelari este aplicația pentru recunoaștere facială, care, asociată
acestui tip de ochelari, ar permite identificarea în timp real a
persoanelor de pe stradă, prin asocierea imaginii lor cu identitatea
disponibilă pe internet (de exemplu, cu ajutorul contului Facebook).
Includerea aplicației de identificare facială ar putea fi deranjantă din
numeroase puncte de vedere, nu doar prin prisma posibilelor abuzuri din
partea guvernelor, ci, probabil, și a unui bombardament cu publicitate
personalizată, în timp ce mergem pe stradă.
„Intenționat
nu am făcut publică tehnologia de recunoaștere facială", a declarat, în
cadrul aceluiași eveniment, Brian Mullins, CEO și fondatorul Companiei
Daqri. „Dar zarurile au fost aruncate", a mai spus Mullins.
Zarurile
au fost aruncate și e greu de spus cine va număra punctele. Ce e însă
cert, și specialiștii au recunoscut în unanimitate, este că inovația
tehnologică va trebui dublată de inovații în modul în care giganții tech
tratează responsabilitatea socială.