duminică, 2 ianuarie 2011

Pastorale

MINUNATUL SCHIMB
FAMILIA DIVINĂ ŞI FAMILIA UMANĂ

SCRISOAREA PASTORALĂ
a PS Florentin CRIHĂLMEANU,
Episcop greco-catolic de Cluj-Gherla
la mărita Sărbătoare a Naşterii după trup a Domnului şi
Dumnezeului şi Mântuitorului nostru Isus Hristos

Florentin, prin harul, mila şi îndelungă-răbdarea Atotputernicului Dumnezeu şi graţia Sfântului Scaun Apostolic al Romei, Episcop de Cluj-Gherla, onoratului cler împreună slujitor, cuvioaselor persoane consacrate, iubiţilor creştini greco-catolici şi tuturor credincioşilor creştini, iubitori şi cinstitori de Dumnezeu,

«Har vouă şi pace de la Dumnezeu-Tatăl şi de la Domnul nostru Isus Hristos, Cel ce s-a dat pe Sine pentru păcatele noastre» (cf Gal 1,3-4).

Iubiţi credincioşi,

Naşterea Fiului lui Dumnezeu pe pământ este un eveniment fundamental al credinţei noastre creştine şi al omenirii întregi. De aceea, Biserica sub inspiraţia harului Spiritului Sfânt, prin post şi rugăciune, prin oficii liturgice, prin icoane şi cântări tradiţionale (colinde), pune în fiecare an pe buzele şi în sufletele noastre dorinţele patriarhilor şi prevestirile profeţilor din vechime, în aşteptarea marelui Moment, precum şi cuvintele evangheliilor Naşterii Domnului, ca şi cum ar urma să aibă loc din nou acum, la mai bine de două milenii, sub ochii noştri. Dincolo de strălucirea, opulenţa, zgomotul, cadourile şi bucuria omenească a marii sărbători, există aspectul spiritual, harul pe care îl putem dobândi în fiecare an prin contemplarea misterului Naşterii Domnului. Ce roade spirituale trebuie să culegem din contemplarea acestui mister al Fiului lui Dumnezeu devenit prunc mic în ieslea din Bethleem?

«Când a venit plinirea vremii, Dumnezeu a trimis pe Fiul Său, născut din femeie, născut sub Lege ca pe cei de sub Lege să-i răscumpere, ca să dobândim înfierea» (cf Gal 4,4-5).

Prin întruparea Cuvântului divin în sânul Fecioarei Maria, Dumnezeu începe o nouă relaţie cu neamul omenesc. El asumă natura noastră umană, pentru a ne oferi în schimb participarea la natura Sa divină. Părinţii Bisericii l-au numit «schimbul minunat», prin care Preasfânta Treime, «Familia divină» doreşte să pătrundă în firea omenească, în «familia umană», pentru ca oamenii să poată face parte din «familia divină».

1. Minunatul schimb

«Cel ce s-a format în pântecele Fecioarei, a îmbrăcat blestemul şi acolo s-a făcut înfricoşătorul schimb, căci dând spirit a primit trup» (Sf. Proclu al Constantinopolului).

Părinţii Bisericii vorbesc despre un schimb care se produce. Dumnezeu asumă prin întrupare natura noastră umană, pentru ca în schimb, să ne ofere participarea la natura Sa divină, dumnezeiască. «Suntem chemaţi să devenim părtaşi la divinitatea cu care natura noastră umană s-a unit în persoana lui Hristos şi să primim acest dar prin natura umană», scrie Fericitul Columba Marmion. Acesta este harul legat de celebrarea măritei sărbători a Naşterii după trup a Domnului nostru Isus Hristos. Pruncul ce astăzi se naşte rămâne în acelaşi timp şi Dumnezeu, iar prin natura umană pe care o asumă, Dumnezeu ne oferă dumnezeirea Sa.

Să contemplăm acest «minunat schimb» dintre Creator şi creatură, dintre cer şi pământ, dintre divin şi uman, ce constituie fundamentul misterului Naşterii Domnului.

E noaptea sfântă în cetatea Bethleem. O stea străluceşte deasupra unei peşteri din care păstorii şi-au făcut un adăpost de animale. Aflaţi pe câmp în jurul focului, păstorii pornesc grăbiţi spre mica grotă care se umple deodată de lumină. Să ne închipuim că suntem şi noi alături de păstori şi să privim spre ieslea în care Pruncul înfăşat a fost aşezat. Să căutăm să desluşim cum a fost perceput de cei prezenţi, acest eveniment deosebit.

Să începem de la ultimii veniţi: trecătorii curioşi care au venit doar atraşi de lumină, zgomot şi înghesuială. Ei au văzut un simplu prunc, o nouă viaţă ce îşi începe drumul în istoria şi tradiţia poporului Israel: o clipă de fascinaţie şi uimire, un sentiment de milă pentru Cel născut în sărăcie, după care s-au întors la drumul lor.

La grotă au ajuns şi păstorii, oameni simpli, care, păzind oile lor, primiseră vestea cea bună de la mesagerul divin şi văzând strălucirea Gloriei divine au dorit să «vadă Cuvântul» (cf Lc 2,15). Acolo au văzut semnul oferit de înger: «un prunc înfăşat, culcat în iesle» (cf Lc 2,12). Primind vestea divină, ei au crezut că micul prunc nou-născut este Mântuitorul, Hristos Domnul (cf Lc 2,11), Cel proorocit în Scripturi, Cel aşteptat de către întregul popor ca Mesia – Eliberator. De aceea, văzându-L, îl privesc cu nesaţ, înfricoşaţi dar şi înduioşaţi la vederea acestui Mesia, Prunc mic, neputincios. Bucuria lor este atât de mare încât vestesc tuturor cuvântul primit de la înger, «preamărind şi lăudând pe Dumnezeu» (cf Lc 2,20). Sufletele acestea simple au fost atinse de har şi s-au înălţat spiritual la un nivel de înţelegere supranatural.

Lângă ieslea pruncului stă mama Sa, Maria. Ea care cu înfricoşare primise vestea îngerească, ea, slujitoarea smerită a Domnului adumbrită de puterea Celui Preaînalt, cea care îl purtase în sânul ei feciorelnic, acum îl priveşte cu dragoste gingaşă de mamă. Întărită în credinţă, vede acum împlinirea cuvântului îngeresc. În faţa ei e Pruncul pe care l-ar strânge-n braţe ca orice mamă, dar e şi Creatorul ei, în faţa căruia s-ar prosterna în adoraţie, cu înfricoşare. Fecioara Maria rămâne în contemplaţie în faţa marelui mister, păstrând cu grijă cuvintele pe care păstorii le spun despre Pruncul divin.

Dreptul Iosif stă şi el lângă iesle, privind cu drag spre Pruncul mic. Îi revin acum în minte cuvintele mesagerului divin: «vei chema numele lui Isus, căci el va mântui poporul Său de păcatele lor» (Mt 1,21). Îl priveşte şi el cu acelaşi sentiment al tatălui ocrotitor ce l-ar purta pe braţe şi în acelaşi timp al credinciosului ce priveşte cu frică şi cutremur, văzând în pruncul mic din iesle pe însuşi Emanuel, «Dumnezeu cu noi».

Îngerul Domnului, spirit pur, cunoscător al tainelor divine, atât cât îi era dat, îşi împlineşte misiunea de vestitor pentru a contempla mai apoi din înalt misterul Cuvântului întrupat, cântând împreună cu «oştirile cereşti» laudă lui Dumnezeu pentru «minunatul schimb» ce s-a petrecut: «Mărire întru cele de sus lui Dumnezeu şi pe pământ pace, între oameni bunăvoire!» (cf Lc 2,14).

Pentru ca tabloul celor prezenţi să fie complet ar trebui cu smerenie să încercăm să intuim ceva din privirea Tatălui ceresc. Din înaltul gloriei Sale El contemplă pe Fiul Său, Unul născut mai înainte de toţi vecii, de o fiinţă cu El. Cuvântul prin care toate s-au făcut a devenit acum chipul Său vizibil (cf Col 1,15), icoana Sa pe pământ, dar nu sub înfăţişarea unui rege puternic ci cuprins în micimea unui nou născut, neputincios, aşezat în ieslea animalelor. Zămislit prin tainica lucrare a Spiritului Sfânt, după încuviinţarea Fecioarei Maria, «Cuvântul născut din veşnicie fără de mamă, se naşte acum pe pământ, mai presus de fire, fără de tată».

Să încercăm şi noi, creştinii de astăzi, să privim spre Pruncul din iesle cu «ochii sufletului», în lumina credinţei pe care am primit-o prin Botez. Ce percepem, ce înţelegem şi ce vom putea spune?

Vom spune ceea ce credinţa ne învaţă: acest Prunc este cu adevărat Isus Hristos, Fiul Dumnezeului celui viu, Cuvântul întrupat, «Dumnezeu adevărat din Dumnezeu adevărat, născut iar nu făcut, cel de o fiinţă cu Tatăl prin care toate s-au făcut, care din Tatăl s-a născut mai înainte de toţi vecii, care (…) s-a coborât din ceruri s-a întrupat de la Spiritul Sfânt şi din Maria Fecioara şi s-a făcut om» (cf Simbolul credinţei). Acest copilaş are un suflet ca şi al nostru, un chip şi un trup asemănător nouă, dar a rămas în acelaşi timp şi Dumnezeu, aşa cum explică Sfântul Pavel: «Dumnezeu fiind în chip, n-a socotit o ştirbire a fi El întocmai cu Dumnezeu, ci s-a deşertat pe Sine, chip de rob luând, făcându-se asemenea oamenilor şi la înfăţişare aflându-se ca un om» (cf Fil 2,6-7). În noul-născut convieţuiesc două naturi: cea divină, pe care o posedă prin naşterea veşnică din Tatăl şi cea umană, dobândită, la timpul rânduit, prin întruparea de la Spiritul Sfânt şi din Fecioara Maria. Între cele două naturi coexistente în persoana Pruncului divin nu există nici amestecare, nici schimbare, nici împărţire, nici despărţire (cf Conc. Efes; CBC 467). Prin urmare, Pruncul din iesle este Dumnezeu adevărat şi om adevărat, sau, altfel spus, «a rămas ceea ce era şi a asumat ceea ce nu era» (cf Sf. Leon cel mare; Sf. Grigore de Nazianz). Cuvântul lui Dumnezeu, întrupându-se, rămâne ceea ce este (păstrând natura divină), iar ceea ce nu este preia de la neamul omenesc. Este primul act al «minunatului schimb»: Dumnezeu primeşte de la noi firea noastră omenească pentru a se uni cu ea.

Dar ce ne va oferi în schimb Dumnezeu? El ne va oferi tuturor marele dar al mântuirii, adică participarea reală şi intimă la natura Sa divină. Este «minunatul schimb» evocat de Părinţii Bisericii din Orient şi din Occident: «Hristos Isus Domnul nostru, Fiul lui Dumnezeu celui Preaînalt devine fiul omului pentru ca la rândul Său omul să devină fiu al lui Dumnezeu» (cf Sf. Irineu din Lyon, Sf. Atanasie, Sf. Augustin).

Prin acest Prunc divin, Dumnezeu şi om adevărat, se realizează intrarea lui Dumnezeu în istoria familiei umane, deschizându-i acesteia calea şi posibilitatea de a participa la viaţa «Familiei divine» a Preasfintei Treimi.

Această posibilitate fusese deja oferită primelor fiinţe umane, create după «chipul şi asemănarea lui Dumnezeu» (cf Gen 1,26). Adam îl vedea pe Dumnezeu, comunica şi colabora cu El. Tatăl creator doreşte ca omul să fie fericit să iubească şi să se simtă iubit. De aceea, nu rămâne indiferent la singurătatea lui Adam şi îi oferă un ajutor pe potrivă (cf Gen 2,18-22).

Nerespectarea poruncii divine prin acceptarea ispitei, este păcatul care distruge comuniunea «familiei umane» cu «Familia divină», alungând-o din grădina raiului (cf Gen 3). Astfel suferinţa, boala şi moartea pătrund în marea familie a neamului omenesc.

Întruparea şi Naşterea Fiului lui Dumnezeu, fac parte din minunatul Plan divin menit să restabilească acea comuniune dintru început între Dumnezeu şi «familia umană».

Micul prunc înfăşat în iesle, în care «locuieşte toată plinătatea Dumnezeirii» (cf Col 2,9) şi în care «sunt adunate comorile divinităţii» (cf Col 2,3), doreşte să ne împărtăşească această viaţă divină, căci misiunea Sa în lume este aceea de a dărui viaţa, pentru a deveni şi noi «fii şi împreună moştenitori prin Fiul» (cf Rom 8,17). Acest Prunc mic va deveni «poarta» spre viaţa «Familiei divine», după cum El însuşi va spune: «Eu sunt uşa de va intra cineva prin Mine, se va mântui» (cf Io 10,9).

Acestea sunt cele două momente ale minunatului schimb pe care Dumnezeu îl realizează cu neamul omenesc. Mai întâi asumă firea noastră omenească, pentru ca apoi, pe noi oamenii să ne facă părtaşi la firea Sa divină. Dumnezeu «se face om pentru a ne îndumnezei» scrie Sf. Augustin. Astfel putem afirma că Naşterea Fiului lui Dumnezeu ca om, devine izvorul naşterii noastre la viaţa divină. Pe de o parte, prin întruparea Sa, Dumnezeu se arată între oameni, «Cuvântul s-a făcut trup şi a locuit printre noi» (cf Io 1,14), oferindu-ne modelul practic de urmat şi învăţându-ne ceea ce El cunoaşte de la Tatăl. Pe de altă parte, având un trup în Fiul Său, Dumnezeu devine capabil de suferinţă (în natura sa umană) şi astfel poate înlătura ofensa adusă de Adam prin păcat. Umanitatea acestui mic prunc din iesle va fi cea care, la timpul rânduit, va suferi şi va ispăşi. Natura Sa divină va conferi o valoare infinită acestor suferinţe, pentru a putea dobândi răscumpărarea lumii.

De acum înainte în noi, oamenii, va exista atât viaţa naturală primită prin naşterea după rânduiala firii, cât şi viaţa supranaturală primită prin Botez, «baia naşterii a doua» (cf Tit 3,5). Este harul făpturii noi prin Hristos (cf 2Cor 5,17; Gal 6,16) care ne transformă în copii ai lui Dumnezeu, fraţi ai lui Hristos şi demni de moştenirea vieţii veşnice (cf Rom 8,16-17). «Ceea ce Hristos este din veşnicie prin natură, adică Fiu al lui Dumnezeu, noi putem deveni prin har» (Fer. Colomba Marmion).

Se dezvăluie din nou măreţia «admirabilului schimb»: Cuvântul asumă o fire omenească găsind modalitatea de ispăşire a păcatelor tuturor oamenilor (de pretutindeni şi dintotdeauna), pentru ca firea omenească să poată primi firea divină.

2. Familia sfântă, model şi ideal

«Au aflat pe Maria şi pe Iosif şi pe prunc culcat în iesle» (cf. Lc 2,16).

Fiul lui Dumnezeu îmbracă firea noastră omenească intrând astfel în istoria umanităţii pe calea firească, printr-o familie. Nu este o familie bogată, ci una de oameni simpli, dar uniţi în credinţă, speranţă şi iubire, cu dorinţa de a împlini întru toate voinţa lui Dumnezeu. O familie de oameni sfinţi, care a dorit să păstreze comuniunea cu «familia divină» oferind tuturor familiilor umane un model de viaţă şi un ideal. «După planul plin de milă al lui Dumnezeu,- scrie Ioan Paul al II-lea -, familia din Nazaret a fost locul unde a trăit ascuns mulţi ani Fiul lui Dumnezeu, deci această Sfântă Familie este prototipul şi icoana tuturor familiilor creştine» (cf FC 86).

În această modestă familie din Nazaret, a dorit Domnul să se nască, să crească şi să fie educat până la maturitate, momentul în care s-a desprins de familie pentru a se dedica total misiunii Sale mântuitoare.

Ne vom opri în continuare asupra unor momente semnificative din viaţa acestei modeste familii, încercată de sărăcie, de persecuţie, de exil, care a trăit supusă legilor tradiţiei religioase şi civile ale vremii, reuşind să-şi păstreze armonia, echilibrul şi stabilitatea chiar şi în momente dificile.

Urmărind firul evangheliilor de la Matei şi de la Luca, înţelegem că familia din Nazaret îşi începe împreună vieţuirea după momentul Buneivestiri, dar mai înainte de drumul de la Nazaret la Bethleem. Maria este logodită cu Iosif (cf Lc 1,27), fără a locui însă împreună. Doar după momentul în care Iosif primeşte în vis porunca divină de a o lua la el pe logodnica sa (cf Mt 1,20), va începe convieţuirea castă cu Fecioara Maria în casa din Nazaret. Nu este vorba doar de iubirea şi voinţa umană, ca fundament al acestei familii, ci este în primul rând voinţa divină exprimată clar prin porunca mesagerului ceresc.

La momentul rânduit, Iosif şi Maria se supun legilor stăpânirii romane. Chiar dacă Maria este deja aproape de momentul naşterii, călătoresc împreună câteva zile spre Bethleem, acceptând dificultăţile inerente unui astfel de drum. Ne putem imagina grija şi atenţia lui Iosif faţă de Maria şi preţiosul dar pe care ea îl poartă în sânul ei imaculat. Ajunşi la Bethleem, osteniţi, însetaţi şi înfometaţi nu găsesc nici un adăpost pentru a petrece noaptea. Fiind refuzaţi de cei din cetate, se îndreaptă spre un câmp al păstorilor, unde se vor sălăşlui într-o peşteră, un adăpost de animale. Aici, în frig, în întuneric şi în deplină sărăcie, vine pe lume Cel pe care Iosif şi Maria îl ştiau ca fiind «Fiul Celui Preaînalt, Fiul lui Dumnezeu» (cf Lc 1,32.35), «Mântuitorul, Hristos Domnul» (cf Lc 2,11), «Emanuel, Dumnezeu cu noi» (cf Mt 1,23). Ce umilire, ce suferinţă şi ce durere sufletească pentru aceşti părinţi care ar fi dorit să pregătească un loc cât mai plăcut şi potrivit Pruncului divin ce venea în lume. Fără a se lăsa tulburaţi de răutatea şi dispreţul oamenilor, ei acceptă cu smerenie «peştera străină rece, peştera de dobitoace» ca sălaş momentan al familiei lor. Toată atenţia lor se îndreaptă acum spre noul membru al familiei. Maria şi Iosif privesc cu duioşie părintească dar şi cu omenească înfiorare spre Pruncul din iesle. În inimile lor se împleteşte într-o perfectă armonie adoraţia creaturii faţă de Creator şi iubirea părinţilor faţă de fiul lor, întărind comuniunea dintre ei. Acum avem imaginea completă a Familiei sfinte: Fecioara Maria, mama iubitoare, dreptul Iosif, tatăl ocrotitor şi Pruncul Isus, Fiul lui Dumnezeu. Este imaginea pe care au văzut-o păstorii şi, mai târziu, şi magii. Ceea ce însă doar Maria şi Iosif vedeau cu «ochii credinţei» era dimensiunea spirituală a familiei lor, legătura ei profundă cu «Familia divină». Prin comuniunea de naturi, Pruncul Isus, ca Dumnezeu şi om, este persoana comună ambelor familii, care, fără să fi părăsit Preasfânta Treime, a pătruns acum pe deplin şi în familia neamului omenesc.

Continuând lectura Evangheliei de la Luca vedem sfânta Familie supunându-se prescripţiilor rituale religioase. La opt zile de la naştere, Pruncul este tăiat împrejur şi i se pune numele primit prin revelaţie divină: Isus (cf Lc 1,31; Mt 1,21). La patruzeci de zile, împlinindu-se zilele curăţirii, Iosif şi Maria duc Pruncul la templul din Ierusalim pentru a fi «pus înaintea Domnului» (cf Lc 2,22), oferit Părintelui ceresc, aşa cum cerea legea pentru cel întâi-născut de parte bărbătească din orice familie iudaică. După gestul ritual, pruncul era «răscumpărat» printr-un dar oferit de către familia din care făcea parte, după posibilităţile materiale. Pe plan spiritual, aceste prescripţii practice nu obligau pe Maria şi cu atât mai puţin pe Isus, însuşi Fiul lui Dumnezeu, Trimisul Tatălui (cf Io 8,42). Profeţiile bătrânului Simeon şi ale Prorociţei Ana îi vor însoţi în timp pe Iosif şi pe Maria, amintindu-le că fiul lor nu are doar o zămislire şi o naştere supranaturală, dar are şi o misiune cu totul specială pentru întregul neam omenesc, o misiune pentru care ei sunt chemaţi să-L pregătească şi să-L «formeze», încă din copilărie.

Familia sfântă este pusă din nou la încercare când tiranul Irod porunceşte uciderea pruncilor din Bethleem, cu dorinţa de a-L ucide şi pe Pruncul Isus. Înştiinţat în vis, Iosif împlineşte porunca îngerească, şi, de îndată, noaptea, luând Pruncul şi pe mama Lui, Maria, se îndreaptă spre Egipt, abandonându-se total în mâinile Domnului (cf Mt 2,14). După moartea lui Irod, Iosif, înştiinţat în vis, se întoarce în «pământul lui Israel» împreună cu Maria şi Pruncul Isus (cf Mt 2,20).

Comuniunea sufletească este atât de puternică încât mica familie împlineşte îndată voinţa divină ca şi cum ar fi o singură persoană, cu o singură voinţă de bine pentru toţi. Maria nu se îndoieşte nici o clipă de ceea ce Iosif îi cere şi se supune în toate cu iubire şi încredere. Între ei rămâne mereu aceeaşi legătură de iubire bazată pe caritate, fidelitate şi respect, alimentată prin gesturi modeste de atenţie şi de grijă, de dăruire şi primire reciprocă ce caută mereu binele, bucuria şi fericirea celuilalt, într-adevăr o familie umană inspirată de modelul «Familiei divine».

După întoarcerea din Egipt, Iosif, Maria şi Pruncul Isus se stabilesc din nou în Nazaret. În acest cadru familial, Isus creşte, se roagă, primeşte noţiunile de credinţă, învaţă să-L iubească şi să-L laude pe Dumnezeu-Tatăl, să-şi iubească părinţii, rudele şi pe semenii săi. Astfel, El se întăreşte spiritual şi devine plin de înţelepciune şi har (cf Lc 2,40). Isus va cunoaşte şi legea aspră a trudei zilnice pentru dobândirea hranei ajutându-şi părinţii, ascultându-i şi fiind supus lor. Va cunoaşte toate aspectele vieţii acestei familii iudaice din Galileea începutului erei creştine.

«Nazaretul este şcoala unde începe să fie înţeleasă viaţa lui Isus: şcoala evangheliei (…) este o lecţie de viaţă de familie. Nazaretul trebuie să ne reamintească ceea ce înseamnă familia, comuniunea ei de iubire, frumuseţea ei austeră şi simplă, caracterul ei sacru şi inviolabil» (Paul al VI-lea).

Isus va rămâne în Nazaret, împreună cu familia sa până la treizeci de ani (cf Lc 3,23).

Din timpul adolescenţei lui Isus ne-a rămas doar un singur episod în textul Evangheliei Sf. Luca: pierderea şi regăsirea lui Isus la templul din Ierusalim (Lc 2,41-52).

Este întâia oară când Isus, Fiul lui Dumnezeu, pătrunde în templul Tatălui, asistă la ceremoniile rituale, ascultă lecturile Scripturilor şi cântările psalmilor. Pentru El toate aceste manifestări cultuale au un ecou spiritual mult mai profund, tocmai pentru că sunt închinate laudei şi preamăririi Tatălui Său ceresc. După încheierea zilelor de sărbătoare Isus a rămas la Ierusalim fără ca părinţii Lui să fi ştiut. El răspunde părinţilor ce-l căutau îngrijoraţi, cu sinceritatea şi candoarea adolescentului: «De ce m-aţi căutat? Nu ştiaţi că în cele ale Tatălui Meu trebuie să fiu?» (cf Lc 2,49). Răspunsul lui Isus dezvăluie deja conştiinţa dumnezeirii Sale (atât cât un adolescent de 12 ani o putea înţelege) şi întâietatea legăturii Sale cu Dumnezeu-Tatăl asupra legăturii cu părinţii Săi din familia Sa umană. Treptat, crescând în înţelepciune şi în har, tânărul Isus va înţelege că este deosebit faţă de semenii Săi şi are o misiune diferită de a oricăruia dintre ei.

Răspunsul lui Isus, ne spune Luca, nu a fost înţeles pe deplin de părinţii Săi, dar cuvintele Sale au rămas păstrate cu sfinţenie în sufletele lor (cf Lc 2,50).

După acest episod, Isus se întoarce la Nazaret şi rămâne supus părinţilor Săi. Maria şi Iosif îşi vor înţelege progresiv rolul lor de educatori şi formatori, pentru ca, în respect şi libertate, personalitatea fiului lor, Isus, să se poată dezvolta armonios, ajutat de sfaturile şi exemplul lor personal şi fără a împiedica prioritatea misiunii primită de la Tatăl ceresc. Astfel participă şi ei la împlinirea Planului divin al misterului «minunatului schimb», pentru că prin Familia sfântă, Isus, Fiul lui Dumnezeu, se integrează perfect în istoria umană, Dumnezeu coboară între oameni, Emanuel.

De fapt, Fiul lui Dumnezeu are rolul principal în acest «minunat schimb», care se realizează în El, prin El şi cu El, chiar dacă El Însuşi va dobândi doar treptat conştiinţa acestui mare mister.

Început la Bunavestire, dezvăluit la Naşterea Domnului «minunatul schimb» îşi urmează cursul firesc în casa din Nazaret. După ce Dumnezeu – Cuvântul, «înjosindu-se» din infinitatea şi eternitatea fiinţei Sale, s-a lăsat cuprins în sânul feciorelnic al Mariei, pentru a îmbrăca «haina omenească», iar apoi s-a arătat Prunc mic în ieslea din Bethleem, acum petrece «ascuns» până la timpul rânduit în familia din Nazaret.

«Această Familie din Nazaret, care a avut o existenţă ascunsă, într-un mic târguşor din Palestina, încercată de sărăcie, de persecuţie şi de exil, nu va înceta să asiste familiile creştine şi toate familiile lumii, să împlinească statornic datoriile şi încercările vieţii, deschizând cu generozitate inima la lipsurile altora şi la împlinirea cu bucurie a planului lui Dumnezeu cu ele» (cf FC 86).

3. Familia astăzi, responsabilitate şi fidelitate în societatea actuală

«De aceea va lăsa omul pe tatăl său şi pe mama sa şi se va uni cu femeia sa şi vor fi amândoi un trup» (cf. Gen 2,24; Mt 19,5).

Dumnezeu care este iubire, l-a creat pe om din iubire şi l-a chemat să trăiască în iubire, împărtăşind iubirea Sa. Atunci când vede singurătatea lui Adam, Tatăl ceresc îi dă un ajutor pe potrivă. Privind cu bucurie şi uimire această nouă fiinţă umană Adam remarcă atât asemănarea, cât şi complementaritatea cu ea. Acestea două, unitatea şi complementaritatea, sunt caracteristicile primului cuplu uman, în libertatea iubirii binecuvântate de Dumnezeu cu un scop precis: «creşteţi şi vă înmulţiţi şi umpleţi pământul şi-l supuneţi» (cf Gen 1,28). Tatăl creator le va adresa încă un cuvânt care va rămâne ulterior la originea căsătoriei şi a familiei umane: «de aceea va lăsa omul pe tatăl său şi pe mama sa şi se va uni cu femeia sa şi vor fi amândoi un trup» (cf. Gen 2,24). Isus însuşi reia acest fragment şi adaugă un element esenţial, indisolubilitatea acestei legături ca instituţie divino-umană: «aşa încât nu mai sunt doi, ci un trup; deci ce a împreunat Dumnezeu omul să nu despartă» (cf Mt 19,6). Sf. Pavel reluând acelaşi citat al cărţii Genezei (Gen 2,24), priveşte căsătoria ca un semn al iubirii dintre Hristos şi Biserică: «Taina aceasta mare este; iar eu zic în Hristos şi în Biserică» (cf Ef 5,32).

Ce este deci familia astăzi? Biserica ne învaţă că familia este comuniunea instituită de către Dumnezeu, fondată pe căsătoria indisolubilă dintre un bărbat şi o femeie, rânduită spre binele soţilor, pentru procreare şi educarea copiilor (cf CBC 456). La temelia familiei creştine se află sacramentul Căsătoriei, prin care doi botezaţi (bărbat şi femeie), prin consimţământul personal, liber şi irevocabil constituie o alianţă de convieţuire în unitate şi indisolubilitate (cf CCEO can 776). Scopul căsătoriei şi implicit al familiei creştine este binele membrilor familiei, procrearea şi creşterea şi educarea copiilor, urmând poruncii Creatorului (cf Gen 1,28).

Familia creştină, fiind o comunitate de persoane cu roluri specifice, constituie un semn şi o imagine a comuniunii ideale din Preasfânta Treime, «Familia divină». Colaborând la actul creaţiei Tatălui, prin procreare, alăturând suferinţa şi jertfa vieţii de familie lucrării mântuitoare a Fiului şi împărtăşind iubirea, izvorul comuniunii, prin lucrarea Spiritului Sfânt, familia umană, poate participa la «minunatul schimb», păstrând comuniunea spirituală cu «Familia divină», după modelul sfintei Familii din Nazaret.

Am văzut armonia şi colaborarea care era între membrii sfintei Familii. Care trebuie să fie astăzi relaţiile din cadrul unei familii? Membrii familiei sunt persoane egale în demnitate, chemaţi, fiecare după darul său, să construiască zilnic comuniunea interpersonală, bazată pe iubire şi respect reciproc, având responsabilităţi, drepturi şi îndatoriri specifice (cf CBC 2203). Ne vom opri în continuare asupra două aspecte ale acestor relaţii: îndatoririle copiilor faţă de părinţi şi cele ale părinţilor faţă de copiii lor. În privinţa primului aspect, Biserica subliniază respectul copiilor faţă de părinţi, recunoştinţa faţă de aceia care, prin dăruirea vieţii, a iubirii şi a muncii lor, şi-au adus copiii pe lume, i-au crescut, educat şi susţinut material şi moral (cf Ecl 7,28-29); devenind adulţi, copiii trebuie să acorde ajutor material şi moral părinţilor care se află în situaţii de lipsă, de boală, de singurătate sau de bătrâneţe (cf Ecl 3,3-8; CBC 2214-2220).

La al doilea aspect, (îndatoriri ale părinţilor faţă de copii), se evidenţiază obligaţia de educaţie a copiilor în familie, care îşi are rădăcina în vocaţia soţilor de a participa la opera creatoare a lui Dumnezeu, pentru că, aducând la viaţă o nouă persoană din iubire, îşi asumă implicit datoria de a o ajuta să trăiască o viaţă deplină (cf FC 36). De aceea, părinţii au obligaţia gravă de a-şi educa copiii; ei sunt primii şi principalii lor educatori. Funcţiunea educativă a părinţilor este atât de importantă, spun documentele Bisericii, încât acolo unde lipseşte, cu greu poate fi suplinită (cf GE 3; FC 36; CBC 2221). De asemenea, părinţii au obligaţia de a-i privi pe copii ca fii ai lui Dumnezeu şi de a-i respecta ca persoane umane, îngrijindu-se de nevoile lor materiale, spirituale şi de formare. Familia este şi cadrul potrivit pentru deprinderea virtuţilor (iubirea, iertarea, fidelitatea, respectul, slujirea generoasă, smerenia, etc.), precum şi a libertăţii adevărate (deprinderea stăpânirii de sine, a judecăţii sănătoase, a exprimării propriei opinii, etc.). În acest sens, părinţii trebuie să le ofere un exemplu bun prin propriul comportament, să-i ajute cu sfaturi prudente în situaţii deosebite (alegerea profesiunii, alegerea stării de viaţă), dar şi să-i corecteze şi să-i îndrepte atunci când e cazul» (cf Ecl 30,1-2; CBC 2221-2223).

Pontiful roman Benedict al XVI-lea oferea familiilor de astăzi modelul sfintei Familii, spunând: «Familia formată din Isus, Maria şi Iosif a fost considerată întotdeauna o şcoală a iubirii, a rugăciunii şi a muncii». Iată cele trei caracteristici esenţiale pe care familia de astăzi trebuie să le aibă, după modelul sfintei Familii.

Familia ca «şcoală a iubirii» trebuie să ajute fiii şi fiicele să cunoască iubirea autentică încă de mici. Să simtă afecţiunea oferită şi primită reciproc de părinţi, precum şi a părinţilor faţă de ei. Să perceapă dimensiunea respectului şi a carităţii reciproce în relaţiile dintre părinţi. Să întrevadă bogăţia şi demnitatea instituţiei familiei, care asigură echilibru interior, linişte, pace şi bucurie. Modelul iubirii dintre părinţi şi afecţiunea părinţilor faţă de proprii copii, vor constitui fundamentul noii familii pe care copilul o va întemeia la rândul său.

Familia trebuie să fie şi o «şcoală a rugăciunii». Din marele mister nupţial derivă responsabilitatea părinţilor faţă de fiii lor de a le transmite şi mărturisi sensul vieţii în Hristos. Astfel prin fidelitatea şi unitatea vieţii de familie, soţii sunt pentru proprii copii primii vestitori al cuvântului lui Dumnezeu (cf VD 85). Este important ca fiii şi fiicele să-şi vadă părinţii rugându-se împreună, citind împreună sfânta Scriptură, să-i vadă frecventând Biserica, participând la sfintele Sacramente. Prin căsătorie părinţii au datoria şi misiunea de a-şi educa în credinţa creştină copiii. Ei îi vor iniţia încă din primii ani de viaţă în tainele credinţei, iar apoi prin rugăciune, prin cateheza în familie îi vor asocia la viaţa Bisericii (cf CBC 2225; CBCc 461). Părinţii au misiunea de a-şi învăţa copiii să se roage să mediteze împreună Cuvântul lui Dumnezeu şi să-şi descopere, astfel, vocaţia de fii ai lui Dumnezeu. Prin comuniunea în iubire, credinţă şi speranţă, familia trebuie să încerce să devină acea «ecclesia domestica», biserica în miniatură, în care prin ascultarea şi trăirea Cuvântului divin, Isus să fie mereu prezent spiritual (cf FC 21; 49; CBC 2205). Rugăciunea zilnică şi citirea Cuvântului lui Dumnezeu întăresc nucleul credinţei familiei şi prin aceasta şi iubirea dintre membrii ei (cf CBC 2205). Familia trebuie să aibă un «colţ sacru», un loc de rugăciune, frumos împodobit dar simplu, în care familia să se reunească pentru rugăciune zilnic. Ar fi de dorit ca în fiecare casă, familia să aibă propria Biblie pe care să o păstreze cu demnitate, astfel încât să o poată citi şi utiliza pentru rugăciune. Se recomandă chiar şi formarea unor mici comunităţi de familii în care să se cultive rugăciunea şi meditarea în comun a unor fragmente corespunzătoare din Sfânta Scriptură. Soţii să nu uite că în situaţii de dificultate a vieţii conjugale şi familiale, cuvântul lui Dumnezeu constituie mereu un sprijin preţios (cf VD 85).

Familia este numită şi «şcoală a muncii», pentru că în acest cadru cei mici învaţă disciplina unui program de viaţă regulat şi sănătos. Ei trebuie să înţeleagă că adevărata libertate nu constă în a face ceea ce îţi place, când îţi place şi cum îţi place, ci a învăţa de la părinţi ce trebuie făcut, cum şi când este momentul potrivit. Copilul trebuie să perceapă importanţa şi demnitatea muncii pentru o vieţuire decentă. Părinţii trebuie să-i explice că bunurile materiale pe care le utilizează presupun o muncă cinstită şi demnă pentru obţinerea lor. Această muncă este depusă acum de părinţi, dar va veni momentul în care el însuşi, (fiul sau fiica), va trebui să-şi dobândească singur mijloacele de trai. De aceea este bine să ştie utiliza cumpătat bunurile de care dispune, mulţumind pentru ele Creatorului de la care provin, utilizându-le cu discernământ şi fără a le acumula egoist, ci oferind cu caritate şi celor care duc lipsă. Începând cu mici acţiuni casnice, se pot dobândi bune deprinderi pentru întreaga viaţă.

Care este locul familiei în societatea actuală?

La cea de-a V-a Întâlnire mondială a Familiilor, Pontiful roman Benedict al XVI-lea spunea: «Familia este un bine necesar pentru popoare, un fundament indispensabil pentru societate, un mare tezaur al soţilor pe durata întregii vieţi şi un bine de neînlocuit pentru copii». Familia constituie fundamentul societăţii, fiind celula originară a societăţii umane şi a vieţii sociale. Între familie şi societate există o strânsă legătură tocmai pentru că autoritatea, stabilitatea şi relaţiile interpersonale din cadrul familiei constituie temelia libertăţii, a siguranţei şi a fraternităţii în societate. În acest sens se poate afirma că viaţa de familie este o şcoală de iniţiere la viaţa societăţii (cf CBC 2207; CBC 457).

Din partea ei, societatea are datoria de a recunoaşte, a respecta, a ocroti şi a sprijini adevărata natură a căsătoriei şi familiei, apărând astfel şi moralitatea publică (cf CBC 2210).

Familia creştină, la rândul ei, este chemată să ofere tuturor mărturia unei dăruiri generoase şi dezinteresate în probleme sociale, cu precădere faţă de cei săraci şi marginalizaţi (cf FC 47).

Familia şi societatea trebuie să se completeze reciproc în apărarea şi promovarea binelui tuturor oamenilor. Societatea şi statul trebuie să facă tot ce-i stă în putere pentru a asigura familiei toate acele ajutoare economice, sociale, politice, educative şi culturale de care are nevoie, pentru a face faţă problemelor vieţii în lume în mod uman şi cu toată responsabilitatea (cf FC 45).

Fidelitatea trăirii după cuvântul lui Dumnezeu face ca familia, astăzi, să fie supusă diferitelor atacuri ale mentalităţii lumii. În faţa dezordinii atât de răspândite din domeniul afectivităţii şi al apariţiei unor noi modalităţi de gândire care banalizează corpul omenesc şi diferenţa dintre sexe, cuvântul lui Dumnezeu reafirmă bunătatea originară a omului creat bărbat şi femeie, chemat la o iubire fidelă, reciprocă şi fecundă (cf VD 85).

Având în vedere importanţa deosebită pe care instituţia familiei o are în Biserică şi societate, mai cu seamă în actualul context de criză a valorilor morale (ce a condus şi la actuala criză financiară), după evaluarea stării generale a Eparhiei noastre, în urma consultării celor în drept, s-a propus ca tema pastorală pentru anul calendaristic 2011 să fie FAMILIA. Astfel, prin consolidarea instituţiei familiei sperăm să întărim «celula fundamentală» a Bisericii noastre. Prin aceasta dorim să ajutăm societatea actuală, suferindă spiritual, să se însănătoşeze şi, redescoperind valoarea importantă a familiei, să o ajute să-şi recapete demnitatea pe care trebuie să o aibă, conform voinţei divine.

Modelul sfintei familii din Nazaret şi a multor familii creştine «sfinte» din timpurile noastre, care îşi trăiesc cu curaj şi perseverenţă, în credinţă şi speranţă, adevărata vocaţie la iubire fidelă şi responsabilă, ne arată că este posibil să se trăiască valorile autentice ale familiei creştine chiar şi în condiţii de sărăcie, marginalizare sau migraţie.

Aceste aspecte sunt armonios reunite şi în cuvintele Servului lui Dumnezeu, Ioan-Paul al II-lea: «Fie ca sfânta Familie, icoana şi modelul oricărei familii umane, să poată ajuta fiecare familie să trăiască spiritul din Nazaret; să poată ajuta fiecare familie să aprofundeze misiunea ei în societate şi în Biserică, prin ascultarea cuvântului lui Dumnezeu, prin rugăciune şi prin împărtăşirea frăţească a vieţii! Fie ca Maria, Maica frumoasei iubiri şi Iosif purtătorul de grijă al Mântuitorului, să ne însoţească pe toţi cu ocrotirea lor neîncetată!» (cf SCF 23).

Iubiţi credincioşi,

Am încercat să ne apropiem, atât cât ne-a fost dat, de misterul «marelui schimb» prin care Dumnezeu acceptă să fie cuprins în «haina trupească» umană pentru ca noi oamenii să putem moşteni «purpura regalităţii» Sale, «haina de fii» prin Fiul. Să ne lăsăm pătrunşi de bucuria de a fi regăsit comuniunea «familiei divine» pierdută prin Adam, pentru că astăzi ni s-a născut nouă un Mântuitor (cf Lc 2,11), un prunc mic înfăşat în iesle dar care este Răscumpărătorul păcatelor noastre şi calea adevărată spre Viaţa divină. A păstra bucuria sărbătorii înseamnă pentru noi astăzi a rămâne statornici harului primit prin «minunatul schimb». «Creştine, scrie Sf. Leon cel mare, cunoaşte-ţi demnitatea! O dată devenit părtaş la dumnezeire fereşte-te să nu cazi dintr-o stare atât de sublimă!»

Să-L primim şi să-L păstrăm cu bucurie în «casa» sufletelor noastre, în «casa familiei» noastre, în casa Bisericii noastre. Chiar dacă şi astăzi atâtea suflete resping prezenţa Pruncului în casele lor, sau rămân indiferente în faţa Lui, preferând să transforme această mare sărbătoare a «familiei umane» într-un ospăţ al satisfacerii propriilor plăceri, orgolii sau dorinţe.

Contemplând «minunatul schimb» al misterului Întrupării şi Naşterii Domnului, să ne deschidem sufletele Celui care vine să renască în familia noastră umană pentru a ne face părtaşi la familia Sa divină, căci «Dumnezeu fiind, de mai înainte de veci, pe pământ s-a arătat şi cu oamenii a petrecut şi din fecioară sfântă întrupându-se, s-a micşorat pe Sine, chip de rob luând, pe o formă făcându-se cu trupul smereniei noastre, ca să ne facă pe noi pe o formă cu chipul măririi Sale» (din Liturghia Sf. Vasile cel Mare).

Să ne aşezăm acum împreună, în familie, în «colţul de rugăciune», în jurul ieslei Pruncului divin şi cu glas duios să-i cântăm colindul vederii minunate a «schimbului minunat», aşa cum tradiţia noastră din strămoşi ne-a învăţat:

«… În coliba păstorească vrut-a Domnul să se nască
Fiul Său cel sfânt nouă pe pământ, să ne mântuiască.
Pe Fiul în al Său nume, Tatăl l-a trimis în lume,
să se nască şi să crească, să ne mântuiască».

Cel ce Prunc mic în iesle s-a născut pentru noi şi pentru mântuirea noastră, să renască în sufletele şi în familiile noastre, să vă binecuvânteze cu bogate şi alese haruri cereşti şi să vă ofere tuturor bucuria sfântă a fiilor lui Dumnezeu, renăscuţi prin Fiul Său spre fericirea vieţii veşnice!

Sărbători cu bucurie sfântă, cu sănătate sufletească şi trupească şi împlinirea tuturor dorinţelor care sunt spre mântuire!

Mulţi ani sfinţi în har şi binecuvântaţi!

Florentin
Episcop de Cluj-Gherla

Dată în Cluj-Napoca, din reşedinţa episcopală, la Marea Sărbătoare a Naşterii după trup a Domnului şi Dumnezeului şi Mântuitorului nostru Isus Hristos, în Anul Domnului 2010, al 310-lea de la Sfânta Unire cu Biserica Romei, al 158-lea de la întemeierea Eparhiei de Gherla, al 81-lea de la transferarea sediului episcopal la Cluj, al şaselea de la ridicarea la rangul de Arhiepiscopie Majoră a Bisericii noastre şi în al şaselea an de pontificat al Sf. Părinte Papa Benedict al XVI-lea, al şaselea an al Pf. Părinte Arhiepiscop Lucian în tronul Arhiepiscopiei Majore de Făgăraş şi Alba-Iulia, la Blaj, al 14-lea an al episcopatului nostru şi al 9-lea în tronul arhieresc al Eparhiei de Cluj-Gherla.

Ce-aţi văzut păstori

Ce-aţi văzut păstori,
Sculaţi până-n zori?
Am văzut pe nou născutul
Prunc Isus din cer venitul
Fiu Dumnezeiesc (bis).

Ce palat era
Unde Domnul sta?
Peşteră săracă rece
Peşteră de dobitoace
Palatul era (bis).

Ce avea de-aşternut
Micul nou născut?
Ieslea îi era culcuşul
Fân şi paie aşternutul
Micului Isus (bis).

Cine sta cu el,
Domnul mititel?
Sta Maria maica sfânta,
Sta Iosif cu faţa blândă
Sta şi se-nchina (bis).

Cine îi cânta,
Cine-L preamărea?
Îngerii din cer veniră
Vesele cântări doiniră
Pruncului Isus (bis).


------------------------------------

Sursa: http://www.bru.ro/documente/pastorala-de-craciun-a-ps-florentin-2010

------------------------------------

Dies Domini - partea 4

"Şi a binecuvântat Dumnezeu ziua a şaptea şi a sfinţit-o" (Gen 2,3)

13. Preceptul sabatului, care pregăteşte în primul Legământ duminica noului şi veşnicului Legământ, îşi are aşadar rădăcinile în profunzimile planului lui Dumnezeu. Tocmai de aceea nu a fost pus alături de celelalte prescripţii pur cultuale, ca atâtea alte precepte, ci în interiorul Decalogului, al "celor zece cuvinte" care descriu pilonii vieţii morale, universal înscrisă în inimile oamenilor. Situând această poruncă în perspectiva structurilor fundamentale ale eticii, Israelul, apoi Biserica, au arătat că nu o consideră o simplă dispoziţie privind disciplina religioasă comunitară, ci o expresie constitutivă şi indispensabilă a relaţiei cu Dumnezeu vestită şi propusă de revelaţia biblică. În aceeaşi ordine de idei trebuie redescoperit astăzi acest precept şi de creştini. Chiar dacă el prezintă o convergenţă naturală cu nevoia omenească de odihnă, totuşi credinţa este cea la care trebuie să recurgem pentru a sesiza sensul profund, evitând riscul banalizării sau al deturnării.

14. Ziua de odihnă este aşadar ceea ce este, în primul rând pentru că este ziua "binecuvântată" de Dumnezeu şi "sfinţită" de El, altfel spus, deosebită de celelalte pentru a fi, dintre toate, "ziua Domnului".

Pentru a înţelege pe deplin sensul acestei "sfinţiri" a sabatului din prima relatare biblică a creaţiei, trebuie să privim ansamblul textului, din care reiese clar că orice realitate, fără excepţie, trebuie raportată la Dumnezeu. Şi timpul şi spaţiul îi aparţin. El nu este Dumnezeul unei singure zile, ci Dumnezeul tuturor zilelor omului.

Dacă, aşadar, El "sfinţeşte" cea de-a şaptea zi printr-o binecuvântare specială şi dacă face din ea "ziua lui" prin excelenţă, trebuie să înţelegem aceasta în dinamica profundă a dialogului legământului, şi chiar a dialogului "sponsal". Este un dialog de iubire neîntrerupt, fără a fi, pentru aceasta, monoton: într-adevăr, el se desfăşoară potrivit feluritelor registre ale iubirii, de la manifestările obişnuite şi indirecte până la cele mai intense, pe care cuvintele Scripturii şi mărturiile numeroşilor mistici nu se sfiesc să-l descrie cu imagini luate din experienţa iubirii nupţiale.

15. În realitate, întreaga viaţă a omului şi tot timpul lui trebuie trăite ca laudă şi rugăciune de mulţumire aduse Creatorului. Însă relaţia dintre om şi Dumnezeu are nevoie şi de momente de rugăciune explicită, în care legătura să devină un dialog intens care să angajeze persoana sub toate aspectele ei. "Ziua Domnului" este, prin excelenţă, ziua acestei relaţii în care omul îşi înalţă cântarea spre Dumnezeu, devenind vocea întregii creaţii.

Tocmai de aceea este şi ziua odihnei: întreruperea ritmului deseori apăsător al ocupaţiilor traduce, în limbajul expresiv al "noutăţii" şi al "detaşării", recunoaşterea dependenţei propriei persoane şi a cosmosului faţă de Dumnezeu. Totul vine de la Dumnezeu! Ziua Domnului afirmă necontenit acest principiu. "Sabatul" a fost deci interpretat într-o manieră sugestivă ca un element determinant în acea "arhitectură sacră" a timpului, ce caracterizează revelaţia biblică.[13] Rolul său este de a reaminti că istoria şi cosmosul îi aparţin lui Dumnezeu, şi că omul nu se poate dedica lucrării sale de colaborator al Creatorului în lume fără a fi mereu conştient de acest adevăr.

"A aminti" pentru "a sfinţi"

16. Porunca din Decalog prin care Dumnezeu impune respectarea sabatului este formulată, în cartea Exodului, într-o manieră caracteristică: "Adu-ţi aminte de ziua sabatului ca s-o sfinţeşti." (20,8). Mai departe, textul inspirat prezintă şi motivaţia, atunci când aminteşte lucrarea lui Dumnezeu: "Căci în şase zile a făcut Domnul cerul şi pământul şi marea şi toate câte sunt în ea şi s-a odihnit în ziua a şaptea. De aceea a binecuvântat Domnul ziua sabatului şi a sfinţit-o." (v. 11). Înainte de a impune un anume lucru de făcut, porunca semnalează ceva care trebuie reamintit. Ea cere să fie rememorată lucrarea lui Dumnezeu, măreaţă şi fundamentală, care este creaţia. Această amintire trebuie să însufleţească întreaga viaţă religioasă a omului pentru a duce la ziua în care omul este chemat să se odihnească. Odihna pare în acest fel a avea o valoare sacră caracteristică: credinciosul este invitat să se odihnească nu doar aşa cum s-a odihnit şi Dumnezeu, ci să se odihnească în Domnul, oferindu-i întreaga creaţie, prin laude, rugăciuni de mulţumire, intimitate filială şi prietenie sponsală.

17. Tema "amintirii" faptelor minunate ale lui Dumnezeu, în legătură cu odihna din sabat, apare şi în textul Deuteronomului (5,12-15), unde fundamentul preceptului se situează nu atât în lucrarea creaţiei cât în cea a eliberării înfăptuite de Dumnezeu în Exod: "Aminteşte-ţi că ai fost rob în ţara Egiptului şi că Domnul Dumnezeul tău te-a scos de acolo cu mână tare şi cu braţ întins; de aceea Domnul Dumnezeul tău ţi-a poruncit să păzeşti ziua sabatului" (Dt 5,15).

Această formulare este complementară precedentei: luate împreună, ele dezvăluie sensul "zilei Domnului" într-o perspectivă unitară de teologie a creaţiei şi a mântuirii. Conţinutul preceptului nu constă în primul rând într-o simplă întrerupere a lucrului, ci într-o celebrare a faptelor minunate ale lui Dumnezeu.

În măsura în care această "amintire", pătrunsă de recunoştinţă şi laudă faţă de Dumnezeu, este vie, odihna omului, ziua Domnului, îşi dobândeşte întregul sens. O dată cu ea, omul intră în dimensiunea "odihnei" lui Dumnezeu şi participă profund la aceasta, devenind astfel capabil să resimtă freamătul de bucurie pe care Creatorul însuşi l-a simţit în urma creaţiei, văzând că toate câte le făcuse "erau foarte bune" (Gn 1,31).

De la sabat la duminică

18. Dat fiind că cea de-a treia poruncă depinde în esenţa ei de rememorarea faptelor mântuitoare ale lui Dumnezeu, creştinii, percepând originalitatea timpurilor noi şi veşnice inaugurate de Cristos, au ales ca zi de sărbătoare prima zi de după sabat, pentru că în acea zi s-a petrecut învierea Domnului. Misterul pascal al lui Cristos constituie, într-adevăr, deplina revelare a misterului originilor, culmea istoriei mântuirii şi anticiparea împlinirii eshatologice a lumii. Ceea ce a înfăptuit Dumnezeu prin creaţie şi ceea ce a făcut pentru poporul său în Exod şi-a găsit împlinirea în moartea şi învierea lui Cristos, chiar dacă expresia definitivă nu va avea loc decât la parusie, prin venirea lui Cristos în slavă. În El se realizează pe deplin sensul "spiritual" al sabatului, după cum subliniază sfântul Grigore cel Mare: "Noi considerăm că persoana Mântuitorului nostru, Domnul nostru Isus Cristos, este adevăratul sabat".[14]De aceea, bucuria cu care Dumnezeu contemplă, în primul sabat al omenirii, creaţia scoasă din neant, este de acum exprimată prin bucuria cu care Cristos li s-a arătat alor săi în duminica Paştilor, aducându-le darul păcii şi al Duhului (cf. In 20,19-23). Într-adevăr, în misterul pascal, condiţia omului, şi o dată cu ea, întreaga creaţie, care "suspină şi geme în durerile facerii până acum" (Rm 8,22), şi-a aflat un nou "exod" spre libertatea fiilor lui Dumnezeu care pot să strige, cu Cristos, "Abba, Tată!" (Rm 8,15; Gal 4,6). În lumina acestui mister, sensul preceptului veterotestamentar privind ziua Domnului este reluat, integrat şi dezvăluit plenar în slava care străluceşte pe chipul lui Cristos înviat (cf. 2 Cor 4,6). De la "sabat" se trece la "prima zi de după sabat", de la a şaptea zi, la prima zi: dies Domini devine dies Christi!


NOTE

[13] Cf. A. J. Heschel, The sabbath. Its meaning for modern man (ed. a XXII-a, 1995), pp. 3-24.

[14] "Verum autem sabbatum ipsum redemptorem nostrum Iesum Christum Dominum habemus": Ep 13,1: CCL 140 A, p. 992.




© Editura Arhiepiscopiei Romano-Catolice Bucureşti
www.arcb.ro

Dan Puric

REȚETA PENTRU UN AN MAI BUN!

  • Se iau 12 luni si se curata foarte bine de amaraciune, mandrie, ura, invidie, frica, irascibilitate si stress.

  • Se imparte fiecare luna in 28 - 31 zile, dupa caz, astfel ca proviziile sa ajunga exact 1 an!

  • Fiecare zi se prepara separat: 1 parte munca, 1 parte liniste, 1 parte veselie si umor. Se mai adauga 3 linguri optimism, 1 lingurita toleranta, o priza de bun simt si... o picatura de speranta! Peste aluatul astfel obtinut se toarna apoi dragoste din belsug! Preparatul gata facut se impodobeste cu un buchetel de curaj si incredere in sine.

  • Se serveste zilnic, cu bucurie, la o ceasca de cafea invioratoare si cu incredere inepuizabila in Dumnezeu! Prezenta reteta nu se compenseaza, ea este gratuita si se transmite liber, insotita de LA MULTI ANI!!