Iubiţi fraţi şi surori, bună ziua!
Am avut deja ocazia de a marca din nou că cele trei Sacramentele ale
Botezului, Mirului şi Euharistiei constituie împreună misterul
“iniţierii creştine”, un unic mare eveniment de har care ne renaşte în
Cristos. Aceasta este vocaţia fundamentală care îi uneşte în Biserică pe
toţi, ca discipoli ai Domnului Isus. Sunt după aceea două Sacramente
care corespund la două vocaţii specifice: este vorba despre Preoţie şi
despre Căsătorie. Ele constituie două mari căi prin care creştinul poate
să facă din propria viaţă un dar de iubire, după exemplul şi în numele
lui Cristos şi astfel să coopereze la edificarea Bisericii.
Preoţia, ritmată în cele trei grade: episcopat, prezbiterat şi
diaconat, este Sacramentul care abilitează la exercitarea slujirii,
încredinţată de Domnul Isus apostolilor, de a paşte turma Sa, în puterea
Duhului Său şi după inima Sa. A paşte turma lui Isus nu cu puterea
forţei umane sau cu propria putere, ci aceea a Duhului şi după inima sa,
inima lui Isus care este o inimă de iubire. Preotul, Episcopul,
diaconul trebuie să pască turma Domnului cu iubire. Dacă nu face aceasta
cu iubire, nu slujeşte. Şi în acest sens, slujitorii care sunt aleşi şi
consacraţi pentru această slujire prelungesc în timp prezenţa lui Isus,
dacă fac aceasta cu puterea Duhului Sfânt în numele lui Dumnezeu şi cu
iubire.
1. Un prim aspect. Cei care sunt hirotoniţi sunt puşi în fruntea comunităţii. Sunt “în frunte”, da, însă pentru Isus înseamnă a pune propria autoritate în slujire,
aşa cum El însuşi a arătat şi i-a învăţat pe discipoli cu aceste
cuvinte: “Ştiţi că cei care conduc neamurile le domină şi cei mari îşi
fac simţită puterea asupra lor. Între voi să nu fie aşa. Dimpotrivă,
cine vrea să devină mare între voi să fie sclavul vostru şi cine vrea să
fie primul între voi să fie servitorul vostru, aşa cum Fiul Omului nu a
venit ca să fie slujit, ci ca să slujească şi să îşi dea viaţa ca
răscumpărare pentru mulţi” (Mt 20,25-28, Mc 10,42-45). Un
Episcop care nu este în slujba comunităţii nu face bine; un preot, care
nu este în slujba comunităţii sale nu face bine, greşeşte.
2. O altă caracteristică ce derivă tot din această unire sacramentală cu Cristos este iubirea pasionată faţă de Biserică. Să ne gândim la acel text din Scrisoarea către Efeseni
în care Sfântul Paul spune că Cristos “a iubit Biserica şi s-a dat pe
Sine pentru ea pentru a o sfinţi, purificând-o prin baia apei în cuvânt,
ca să şi-o prezinte sieşi ca o Biserică glorioasă, fără să aibă vreo
pată sau rid sau ceva asemănător” (5,25-27). În virtutea Preoţiei,
slujitorul se dedică în întregime pe sine însuşi propriei comunităţi şi o
iubeşte cu toată inima: este familia sa. Episcopul, preotul iubesc
Biserica în comunitatea lor, o iubesc puternic. Cum? Aşa cum Cristos
iubeşte Biserica. Acelaşi lucru îl va spune Sfântul Paul despre
căsătorie: soţul îşi iubeşte soţia aşa cum Cristos iubeşte Biserica.
Este un mare mister de iubire: acesta al slujirii şi acela al
căsătoriei, două Sacramente care sunt drumul pe care persoanele merg în
mod obişnuit la Domnul.
3. Un ultim aspect. Apostolul Paul recomandă discipolului său, Timotei, să nu neglijeze, ba chiar să reînsufleţească mereu darul care este în el. Darul care i-a fost dat prin impunerea mâinilor (cf. 1Tim 4,14; 2Tim
1,6). Când nu se alimentează slujirea – slujirea Episcopului, slujirea
preotului – cu rugăciune, cu ascultarea Cuvântului lui Dumnezeu şi cu
celebrarea zilnică a Euharistiei şi chiar cu o frecventare a
Sacramentului Pocăinţei, se ajunge în mod inevitabil să se piardă din
vedere sensul autentic al propriei slujiri şi bucuria care derivă
dintr-o profundă comuniune cu Isus.
4. Episcopul care nu se roagă, Episcopul care nu ascultă Cuvântul lui
Dumnezeu, care nu celebrează în fiecare zi, care nu merge să se
spovedească în mod obişnuit, şi preotul însuşi care nu face aceste
lucruri, cu timpul pierd unirea cu Isus şi ei devin o mediocritate care
nu face bine Bisericii. Pentru aceasta, trebuie să îi ajutăm pe
Episcopi, pe preoţi să se roage, să asculte Cuvântul lui Dumnezeu care
este hrana zilnică, să celebreze în fiecare zi Euharistia şi să meargă
să se spovedească în mod obişnuit. Şi acest lucru este atât de important
pentru că se referă tocmai la sfinţirea chiar a Episcopilor şi a
preoţilor.
5. Aş vrea să închei cu un lucru care îmi vine în minte: ce trebuie
făcut pentru a deveni preot? Unde se vând admiterile la preoţie? Nu, nu
se vând. Acesta este o iniţiativă pe care o ia Domnul. Domnul cheamă.
Cheamă pe fiecare dintre cei pe care îi vrea ca să devină preoţi.
Probabil sunt unii tineri, aici, care au simţit în inima lor această
chemare, voinţa de a deveni preoţi, voinţa de a-i sluji pe alţii în
lucrurile care vin de la Dumnezeu, voinţa de a fi toată viaţa în slujire
pentru a catehiza, a boteza, a ierta, a celebra Euharistia, a-i îngriji
pe cei bolnavi… şi toată viaţa aşa! Dacă a simţit cineva dintre voi
acest lucru în inimă, Isus e cel care i-a pus aceasta acolo! Aveţi grijă
de această invitaţie şi rugaţi-vă pentru ca acest lucru să crească şi
să dea rod în toată Biserica.
Autor: Papa Francisc
Traducător: pr. Mihai Pătraşcu
Copyright: Libreria Editrice Vaticana; Ercis.ro
Publicarea în original: 26.03.2014
Publicarea pe acest sit: 26.03.2014
Etichete: Audienţe generale,
Papa F,
Serie Sacramente