Sfârşitul lumii a constituit unul dintre cele mai 
arzătoare subiectul ale anului 2012, prin prisma finalizării 
calendarului mayaş în data de 21 decembrie, data în care mulţi au 
speculat că va veni sfârşitul lumii. Dar cum văd românii sfârşitul lumii
 şi cum se raportează la el? Răspunsul îl dau oameni de cultură, 
astronomi, ingineri, jurnalişti şi primul cosmonaut român.
„Calendarul 
maya n-are absolut nimic de-a face cu calendarul nostru. Întotdeauna 
mayaşii au crezut în anumite lucruri proprii credinţei lor. Mayaşii 
credeau că, la un moment dat, va veni dinspre soarele răsare şarpele cu 
pene şi-i va nimici. Au o credinţă mitologică care se găseşte în aproape
 toate credinţele lumii", a mai declarat Răzvan Theodorescu.
O opinie asemănătoare are şi cosmonautul Dumitru Prunariu.
 „Este adevărat că, din informaţiile transmise, calendarul maya are 
nişte perioade, pe care mayaşii le consideră de transformare spirituală,
 dar nu are nicio tangenţă cu calamităţile sfârşitului lumii aşa cum a 
fost prezentată perioada. E o speculaţie comercială care duce la profit 
mare pentru numeroase categorii de comercianţi, începând de la cei care 
furnizează mâncare până la mass-media", a declarat acesta. 
Inginerul Florin Gheorghe Filip,
 preşedintele Secţiei de Ştiinţa şi Tehnologia Informaţiei din Academia 
Română, a declarat că nu l-a pasionat acest subiect al interpretărilor 
date calendarului maya privind sfârşitul lumii, dar consideră că 
„viitorul nu poate fi prevăzut".
„Viitorul poate fi 
construit. Periodic au loc perioade mai agitate, care determină 
schimbări bruşte. Când eram eu mic se vorbea despre sfârşitul lumii, 
care urma să se producă în anul 2000", a spus Florin Gheorghe Filip.
Teama de anul 2000 a fost un alt prilej ca oamenii să se teamă de sfârşitul lumii. Istoricul Toader Nicoară,
 specialist în istoria mentalităţilor, explică faptul că omenirea a 
trăit cu un sentiment de frică, de insecuritate, de când există şi că 
doar cauzele care îl provoacă s-au schimbat. Sentimentul meu este că azi
 putem lega viziunea despre sfârşitul lumii de faptul că omenirea 
civilizată se află în criză. Pe fundalul acestor nelinişti, de frica de 
ziua de mâine şi de viitorul pe termen mediu, asemenea idei capătă un 
impact mai mare decât ne-am imagina, a afirmat Nicoară.
Citeste şi: Ce se află în spatele fricii de sfârşitul lumii?
Cu
 privire la mentalitatea europeană privitoare la sfârşitul lumii, 
istoricul declară că europenii sunt, în general, mai sceptici, pentru că
 au în spate o istorie mai lungă. În schimb, românii percep fenomenul un
 pic diferit faţă de europeni. Ei sunt mai degrabă un spirit cârcotaş, 
ceea ce e diferit de scepticism, pentru că aceasta presupune spirit 
critic. „Românii iau în râs fără a analiza", explică Nicoară. 
Adrian Sonka
 de la Observatorul Astronomic spune că „anul 2012 este evident un 
produs comercial" şi neagă existenţa oricăror dovezi astronomice care să
 confirme sfârşitul lumii. 
În primul rând, alinierea 
planetelor de care se tem unii nu se produce pe 21 decembrie „şi, dacă 
suntem riguroşi, nu se poate produce niciodată. Chiar dacă s-ar produce,
 forţa de atracţie a planetelor nu ar produce niciun efect vizibil pe 
Terra". Sonka dă exemplul alinierii planetelor din 1982, când cinci 
planete au fost aliniate aproape perfect, dar aceasta nu a avut decât un
 efect foarte slab asupra mareelor produse pe Terra. 
În 
al doilea rând, iese din discuţie şi erupţia unei supernove, deoarece 
cea mai apropiată stea care ar putea sfârşi în acest mod se află destul 
de departe, 150 de ani lumină şi se şi îndepărtează de Pământ.
În
 al treilea rând, nu trebuie să ne temem nici de este maximul solar, 
sursă de erupţii solare intense, deoarece acestea sunt evenimente 
ciclice. „La fiecare aproximativ 11 ani, fenomenele solare sunt mai 
multe ca număr şi mai mari ca intensitate. Dacă maximul solar duce la 
sfârştitul lumii înseamnă că lumea se sfârşeşte la fiecare 11 ani, ceea 
ce este evident absurd", spune Adrian Sonka.
Astfel, din 
punct de vedere ştiinţific, „niciuna din speculaţiile legate de 
sfârşitul lumii de pe 21 decembrie nu este adevărată".
Jurnalistul Cristian Tudor Popescu
 vorbeşte despre apocalipsă în termeni escatologici (disciplina care 
studiază sfârşitul lumii). Jurnalistul afirmă că toate religiile au 
momentul lor escatologic, iar creştinismul nu face excepţie. „Apocalipsa
 după Ioan. Apocalipsa ce înseamnă? Înseamnă că are loc un sfârşit al 
lumii, de fapt. Se distruge totul. Vin cei patru călăreţi, este trecută 
lumea prin foc, prin apă. De ce? Pentru că lumea este păcătoasă. 
Apocalipsa nu este un simplu fenomen natural, care ne izbeşte. Nu este 
un tsunami, nu este un cutremur. Este o pedeapsă divină", afirmă 
Popescu.
Sursa: http://www.semneletimpului.ro/stiri/Ce-cred-romanii-despre-sfarsitul-lumii-8375.html 
