Titlu: Maus. Povestea unui supraviețuitor
Autor: Art Spiegelman
Rating:
Editura: Art
Anul aparitiei: 2012
Traducere: Cristian Neagoe
Numar pagini: 395
ISBN: 978-973-124-696-3

Autor: Art Spiegelman
Rating:
Editura: Art
Anul aparitiei: 2012
Traducere: Cristian Neagoe
Numar pagini: 395
ISBN: 978-973-124-696-3
Povestea unui supraviețuitor al Auschwitzului desenată de fiul
său în alb-negru, povestea unei distanțe inimaginabile între generații,
povestea unui artist chinuit de aspirațiile sale.
„La Spiegelman, naziştii sunt pisici, evreii şoareci, polonezii porci şi americani câini. Toţi sunt înspăimântător de umani." apreciază The Times uimitorul
roman grafic al lui Art Spiegelman, desenat pe parcursul a 13 ani și
premiat în 1992 cu premiul Pulitzer, stabilind astfel statutul de
artă/literatură pentru ignoratele ”comic books” (mai ales în lumea
academică). Prezentând povestea lui Vladek Spiegelman, evreu polonez
care reușește să supraviețuiască Holocaustului, Art își prezintă, de
asemenea, povestea de artist chinuit de întrebări despre familia sa,
despre ororile nazismului, dar și de veșnica problemă a distanței dintre
generații. Luându-i interviuri tatălui său cu scopul de a-i transforma
povestea în benzi desenate, Artie se folosește de acest pretext pentru a
crea un roman autobiografic, cu scopuri terapeutice.
Folosindu-se de antropomorfizare (metafore evidente, dar cu
înțelesuri complexe), artistul reușește să creeze o atmosferă puternică,
ferindu-se de a cădea în capcana unui subiect sensibil și supralicitat.
Alternarea planului trecut (povestea tatălui său pe parcursul Celui
De-al Doilea Război Mondial) și planului prezent (povestea fiului și a
desenatorului care încearcă să își înțeleagă moștenirea), marcate și la
nivel stilistic (modul în care sunt desenate și așezate panelurile),
diluează această sensibilitate, transformând-o nu atât în drama
evreiască, ci mai degraba în drama familială.
De altfel, romanul poate fi interpretat pe mai multe paliere
narative, în funcție de tipul de atenție incitat: de la efectele
istoriei la nivel personal, la modul în care interacționează
generațiile, de la efectele pe care le poate produce o sinucidere asupra
relațiilor familiale, la modalitățile de funcționare a memoriei, de la
istoriile orale la traumele și psihozele artistului ca principală
”muză”. Iar faptul că narațiunea și metanarațiunea se construiesc pe un
ton confesiv, în timp ce la nivel vizual sunt redate prin intermediul
animalelor și decorurilor alb-negru, fac din acest roman o ”operă
desăvârșită” ce își depășește genul. Până și clișeul evreului avar, care
face avere din nimic, are o profunzime aparte, marcată de nevoia fiului
de a înțelege traumele suferite de tatăl său în lagărul de concentrare.
Chiar dacă sunteți pasionați ai genului, caz în care veți aprecia un
”clasic” în materie de grafică, sau vreți să încercați un alt fel de
literatură, Maus vă va captiva datorită sincerității
brutale, tonului subiectiv-obiectiv și acurateții detaliilor. O traumă
istorică este cu atât mai puternică, cu atât mai mult cu cât accentul
cade pe o persoană anume, iar faptul că povestea se construiește în fața
cititorului, artistul desenând inclusiv procesul de creație, îi conferă
și mai multă forță. Și ca un mic deliciu pentru iubitorii de benzi
desenate, de menționat pe final, Art Spiegelman se joacă inclusiv cu
intertextualitate, reprezentând grafic un mini-roman grafic într-un
roman grafic.
Maus este genul de ”scriere” ce a creat o bucată de istorie în era ”popular culture”, așadar nu trebuie ratat.
-
Plusuri
Folosirea unor tehnici inovatoare pentru a prezenta o realitate tulburătoare, forța narativă
-
Recomandari
Pasionaților/cunoscătorilor de benzi desenate/romane grafice, celor ce apreciază scrierile istorice sau autobiografice