Sfârşitul lumii a constituit unul dintre cele mai
arzătoare subiectul ale anului 2012, prin prisma finalizării
calendarului mayaş în data de 21 decembrie, data în care mulţi au
speculat că va veni sfârşitul lumii. Dar cum văd românii sfârşitul lumii
şi cum se raportează la el? Răspunsul îl dau oameni de cultură,
astronomi, ingineri, jurnalişti şi primul cosmonaut român.
Academicianul Răzvan Theodorescu,
istoric al culturii, consideră că sfârşitul apocaliptic al umanităţii
este o credinţă milenară, deoarece „oamenii au crezut mereu într-o epocă
de aur a începutului umanităţii şi într-un sfârşit apocaliptic al
umanităţii". Într-un interviu acordat agenţiei Mediafax, Theodorescu
consideră că speculaţiile privitoare la un sfârşit al lumii anunţat de
mayaşi sunt irelevante pentru restul lumii.
„Calendarul
maya n-are absolut nimic de-a face cu calendarul nostru. Întotdeauna
mayaşii au crezut în anumite lucruri proprii credinţei lor. Mayaşii
credeau că, la un moment dat, va veni dinspre soarele răsare şarpele cu
pene şi-i va nimici. Au o credinţă mitologică care se găseşte în aproape
toate credinţele lumii", a mai declarat Răzvan Theodorescu.
O opinie asemănătoare are şi cosmonautul Dumitru Prunariu.
„Este adevărat că, din informaţiile transmise, calendarul maya are
nişte perioade, pe care mayaşii le consideră de transformare spirituală,
dar nu are nicio tangenţă cu calamităţile sfârşitului lumii aşa cum a
fost prezentată perioada. E o speculaţie comercială care duce la profit
mare pentru numeroase categorii de comercianţi, începând de la cei care
furnizează mâncare până la mass-media", a declarat acesta.
Inginerul Florin Gheorghe Filip,
preşedintele Secţiei de Ştiinţa şi Tehnologia Informaţiei din Academia
Română, a declarat că nu l-a pasionat acest subiect al interpretărilor
date calendarului maya privind sfârşitul lumii, dar consideră că
„viitorul nu poate fi prevăzut".
„Viitorul poate fi
construit. Periodic au loc perioade mai agitate, care determină
schimbări bruşte. Când eram eu mic se vorbea despre sfârşitul lumii,
care urma să se producă în anul 2000", a spus Florin Gheorghe Filip.
Teama de anul 2000 a fost un alt prilej ca oamenii să se teamă de sfârşitul lumii. Istoricul Toader Nicoară,
specialist în istoria mentalităţilor, explică faptul că omenirea a
trăit cu un sentiment de frică, de insecuritate, de când există şi că
doar cauzele care îl provoacă s-au schimbat. Sentimentul meu este că azi
putem lega viziunea despre sfârşitul lumii de faptul că omenirea
civilizată se află în criză. Pe fundalul acestor nelinişti, de frica de
ziua de mâine şi de viitorul pe termen mediu, asemenea idei capătă un
impact mai mare decât ne-am imagina, a afirmat Nicoară.
Citeste şi: Ce se află în spatele fricii de sfârşitul lumii?
Cu
privire la mentalitatea europeană privitoare la sfârşitul lumii,
istoricul declară că europenii sunt, în general, mai sceptici, pentru că
au în spate o istorie mai lungă. În schimb, românii percep fenomenul un
pic diferit faţă de europeni. Ei sunt mai degrabă un spirit cârcotaş,
ceea ce e diferit de scepticism, pentru că aceasta presupune spirit
critic. „Românii iau în râs fără a analiza", explică Nicoară.
Adrian Sonka
de la Observatorul Astronomic spune că „anul 2012 este evident un
produs comercial" şi neagă existenţa oricăror dovezi astronomice care să
confirme sfârşitul lumii.
În primul rând, alinierea
planetelor de care se tem unii nu se produce pe 21 decembrie „şi, dacă
suntem riguroşi, nu se poate produce niciodată. Chiar dacă s-ar produce,
forţa de atracţie a planetelor nu ar produce niciun efect vizibil pe
Terra". Sonka dă exemplul alinierii planetelor din 1982, când cinci
planete au fost aliniate aproape perfect, dar aceasta nu a avut decât un
efect foarte slab asupra mareelor produse pe Terra.
În
al doilea rând, iese din discuţie şi erupţia unei supernove, deoarece
cea mai apropiată stea care ar putea sfârşi în acest mod se află destul
de departe, 150 de ani lumină şi se şi îndepărtează de Pământ.
În
al treilea rând, nu trebuie să ne temem nici de este maximul solar,
sursă de erupţii solare intense, deoarece acestea sunt evenimente
ciclice. „La fiecare aproximativ 11 ani, fenomenele solare sunt mai
multe ca număr şi mai mari ca intensitate. Dacă maximul solar duce la
sfârştitul lumii înseamnă că lumea se sfârşeşte la fiecare 11 ani, ceea
ce este evident absurd", spune Adrian Sonka.
Astfel, din
punct de vedere ştiinţific, „niciuna din speculaţiile legate de
sfârşitul lumii de pe 21 decembrie nu este adevărată".
Jurnalistul Cristian Tudor Popescu
vorbeşte despre apocalipsă în termeni escatologici (disciplina care
studiază sfârşitul lumii). Jurnalistul afirmă că toate religiile au
momentul lor escatologic, iar creştinismul nu face excepţie. „Apocalipsa
după Ioan. Apocalipsa ce înseamnă? Înseamnă că are loc un sfârşit al
lumii, de fapt. Se distruge totul. Vin cei patru călăreţi, este trecută
lumea prin foc, prin apă. De ce? Pentru că lumea este păcătoasă.
Apocalipsa nu este un simplu fenomen natural, care ne izbeşte. Nu este
un tsunami, nu este un cutremur. Este o pedeapsă divină", afirmă
Popescu.
Sursa: http://www.semneletimpului.ro/stiri/Ce-cred-romanii-despre-sfarsitul-lumii-8375.html