Pr.
Vasile Man, Postulatorul cauzei de beatificare pentru episcopii greco-catolici
morți în timpul regimului comunist, a oferit un scurt interviu pentru
e-communio.ro. Interviul a fost acordat corespondentului nostru de la Roma,
Andrei Hrișman.
A.H. Ce este procesul de recunoaștere a martiriului episcopilor greco-catolici
morți în timpul prigoanei comuniste?
Pr. V.M. Întrebarea este complexă și ar putea face
obiectul unei ample prelegeri; pe scurt, procesul canonic de recunoaștere a
martiriului episcopilor greco-catolici este acțiunea prin care Biserica, prin autoritatea
primită de la Cristos, confirmă jertfa vieții pentru credință și fidelitate
față de Sfântul Părinte Papa a acestor Servitori a lui Dumnezeu și prin
ridicarea la cinstea altarelor îi propune ca modele actuale de trăire creștină pentru
credincioșii din România.
A.H. Vă rog să faceți un scurt
istoric al cauzei de recunoaștere a martiriului lor.
Pr. V.M. „Drumul Crucii” trăit
de Servitorii lui Dumnezeu, Episcopii: Valeriu Traian FRENȚIU, Iuliu HOSSU,
Alexandru RUSU, Ioan BĂLAN, Ioan SUCIU, Vasile AFTENIE și Tit Liviu CHINEZU a
trecut prin mai multe faze care, în timpul procesului canonic, trebuie
evidențiate și documentate corespunzător. Recunoașterea
de către Biserică a vieții de sfințenie, respectiv a martiriului, presupune două
etape: una locală (eparhială) și alta romană.
Procesul canonic eparhial de
recunoaștere a martiriului episcopilor greco-catolici morți pentru credință în
timpul prigoanei comuniste a început oficial la 16 ianuarie 1999 la Blaj și a
durat până la 10 martie 2009. Etapa a constat din culegerea de informații cât
mai complete (mărturii verbale și documente culese din arhive) privitor la viața,
activitatea și martirajul celor șapte episcopi greco-catolici morți în timpul
prigoanei comuniste.
A urmat etapa romană când
documentele au fost transferate la Congregația Cauzelor Sfinților pentru a fi
studiate și sintetizate în vederea evaluării lor. Astfel, la 07 noiembrie 2009 a avut loc deschiderea oficială a cauzei în faza
romană, la 18 februarie 2011 Congregația Cauzelor Sfinților a emis Decretul de recunoaștere a validității juridice
a procesului eparhial, iar la 27 mai 2011 a fost numit Relatorul pe cauză
în persoana Pr. Zdzislaw Kijas, O.F.M. Conv.
A.H. Care este rolul
dvs. ca Postulator?
Pr. V.M. În faza romană, misiunea
Postulatorului este de a sintetiza documentele și mărturiile culese pe durata procesului
eparhial în vederea redactării lucrării Positio
care trebuie să cuprindă tot ceea ce este necesar pentru argumentarea
martiriului.
Volumul Positio,
realizat sub îndrumarea directă a Relatorului desemnat de Congregația Cauzelor
Sfinților conţine în principal următoarele:
a) o Introducere generală care cuprinde
încadrarea Servitorilor lui Dumnezeu în contextul istoric în care au trăit și
importanța martiriului lor pentru Biserică și societate;
b) o Biografie documentată a fiecărui Servitor al lui Dumnezeu;
c) Descrierea martiriului, partea cea mai importantă din Positio, care trebuie să fie efectuată
din 3 puncte de vedere complementare:
- martiriul
material: prezentarea precisă a succesiunii cronologice a fazelor martiriului
până la moartea survenită in odium fidei
(din ură față de credință);
- martiriul formal ex parte persecutoris: descrierea
situației și a contextului istoric punând în evidență odium fidei din partea persecutorului;
- martiriul formal ex parte Servi Dei: specificarea
atitudinii Servitorului lui Dumnezeu
față de persecutor în fazele precedente martiriului și mai ales în momentul
morții, subliniind acceptarea voită a suferințelor și a morții pentru credința
în Cristos.
Toate aceste trei
aspecte din tratarea martiriului trebuie sa fie bine documentate și să facă
referință atât la documentele culese din arhive, cât și la depozițiile
martorilor din cadrul procesului eparhial.
d) Summarium Testium: sunt declarațiile
martorilor din timpul procesului eparhial și prezentate după o schemă dată de către
Congregația Cauzelor Sfinților, adică prevăzute cu apostile pe margine pentru a
fi identificate și urmărite mai ușor.
e) Summarium Documentorum: sunt
principalele documente culese din diferite arhive referitoare la biografia și
activitatea Servilor lui Dumnezeu, dar mai ales la martiriul acestora.
f) Relatarea Comisiei Istorice și votul Cenzorilor Teologi, urmată de un Tabel de nume și locuri, un Cuprins general și în final anexele cu fotografii.
A.H. Care este stadiul actual al
procesului de beatificare?
Pr.
V.M. Actualmente, Postulatura cauzei de recunoaștere a martiriului
episcopilor greco-catolici lucrează la redactarea lucrării Positio, o activitate complexă ce presupune însușirea prealabilă a
tuturor elementelor necesare demonstrării martiriului prin parcurgerea întregului
pachet documentar, sintetizat apoi și prezentat cu rigoarea științifică cerută
de Congregația Cauzelor Sfinților. Documentarea martiriului celor șapte Servitori
a lui Dumnezeu episcopi greco-catolici presupune evidențierea atât a etapelor
comune de suferință prin care au trecut împreună, acționând ca un unic “cor
episcopal” în fața persecutorului, cât și a momentelor particulare de mărturie
și rezistență în credință a fiecăruia dintre ei după ce au fost izolați unii de
alții și mai ales în momentul morții.
A.H. Care este mesajul pe care episcopii greco-catolici
presupuși martiri îl transmit creștinilor de astăzi?
Pr. V.M. Într-o lume marcată de
relativism, așa cum este societatea actuală, moștenirea lăsată de episcopii
greco-catolici care au suferit prigoana comunistă este în principal una de
fidelitate și coerență în trăirea propriei credințe, de acceptare în orice
moment a voinței lui Dumnezeu, chiar dacă aceasta înseamnă uneori privațiunea
de libertate pentru Cristos și chiar moartea. Este emblematic în acest sens
moto-ul card. Iuliu HOSSU: “Credința noastră este viața noastră”, care pune
semnul de identitate între credință și viață ca fiind două aspecte ale unei
trăiri unice ce nu poate fi divizată.
A.H. Care este rolul
credincioșilor în cadrul unui proces de beatificare?
Pr. V.M. Recunoașterea de către Biserică a vieții de sfințenie sau
a martirajului unei persoane este o acțiune care implică întreaga comunitate eclezială,
de la simplu credincios pană la Sfântul Părinte Papa, desigur fiecare respectând
sfera propriei competențe. Dacă proclamarea unui „fericit” în urma unui proces
de beatificare, sau a unui „sfânt” în urma unui proces de canonizare se face
printr-un decret al Sfântului Părinte, credincioșii,
prin rugăciunile lor participă în mod activ pe durata desfășurării procesului
canonic implorând de la Dumnezeu acest dar de a avea persoane din sânul
comunității locale ridicate la cinstea altarelor și propuse astfel ca modele autentice
de trăire creștină.
A.H. Părinte Man, în numele redacției e-communio.ro și a
cititorilor noștri vă mulțumim pentru interviul acordat și pentru tot
efortul depus în folosul cauzei de beatificare. Dumnezeu să vă ajute.
La link-urile de mai jos puteți găsi materiale ce promovează cauza de
beatificare.