Ţinând cont că Apocalipsa, ultima carte a Bibliei,
vorbeşte despre viitor, interpretarea ei a pus şi încă pune cele mai
multe probleme teologilor şi credincioşilor care o citesc şi vor să o
înţeleagă.
Unii
creştini cred că ziua judecăţii a avut deja loc în primul secol.
Aceştia cred că majoritatea profeţiilor din Biblie s-au împlinit deja
până la anul 70 D.Chr, când a avut loc distrugerea Templului din
Ierusalim.
O a doua teorie asociază ziua judecăţii cu
câteva evenimente istorice sau experienţe personale, care conduc spre
convingerea că ziua judecăţii nu este un eveniment literal. Adepţii
acestei teorii consideră că toată istoria prezentată în Apocalipsa se
întinde pe parcursul întregii istorii a bisericii creştine, de la
secolul I la revenirea lui Iisus Christos. În consecinţă, unele părţi
ale Apocalipsei sunt interpretate simbolic pentru a face referire la
viaţa bisericii în ansamblu, iar ziua judecăţii va fi diferită pentru
fiecare individ.
În ceea ce priveşte succesiunea
evenimentelor din timpurile din urmă, există alte trei teorii. Unii
creştini consideră că va exista o singură zi a judecăţii, în care şi cei
credincioşi, dar şi cei necredincioşi vor fi judecaţi.
Alţi
creştini cred că vor exista două judecăţi distincte. Prima ar fi
judecata „oilor" (a celor credincioşi) şi a „caprelor" (a celor care nu
I-au fost credincioşi lui Dumnezeu), care va avea loc după perioada de
strâmtorare şi înainte de perioada de o mie de ani până la sfârşitul
total al acestui Pământ. A doua ar fi judecata finală care este descrisă
în Biblie prin expresii ca „scaunul lui Christos" şi „marele tron de
domnie al judecăţii". Această judecată va avea loc înainte de apariţia
cerurilor noi şi a unui Pământ nou.
O a cincea teorie
face referire la trei zile de judecată. Prima are loc în faţa scaunului
de domnie al lui Iisus Christos şi îi include doar pe creştinii care
s-au pocăit de viaţa lor şi au avut o relaţie autentică cu Dumnezeu.
Aceasta se bazează pe versetul 10 din 2 Corinteni 5: „Căci toţi trebuie
să ne înfăţişăm înaintea scaunului de judecată al lui Hristos, pentru ca
fiecare să-şi primească răsplata după binele sau răul, pe care-l va fi
făcut când trăia în trup."
Apoi, a doua etapă este
judecata „oilor" şi a „caprelor", la sfârşitul perioadei de strâmtorare.
Atunci, Iisus îi va lua la cer pe cei credincioşi, moment în care va
avea loc mileniul petrecut în prezenţa lui Iisus.
Iar cea
din urmă etapă va fi judecata din faţa marelui tron de domnie, unde va
avea loc condamnarea celor necredincioşi, înainte de apariţia unui cer
nou şi a unui Pământ nou. Această etapă este descrisă în Biblie în
Apocalipsa 20:12: „Şi am văzut pe morţi, mari şi mici, stând în picioare
înaintea scaunului de domnie. Nişte cărţi au fost deschise. Şi a fost
deschisă o altă carte, care este cartea vieţii. Şi morţii au fost
judecaţi după faptele lor, după cele ce erau scrise în cărţile acelea."