Intr-o
sala mare, cu mocheta gri, figurine Star Wars, plante ornamentale si un
sertar plin de acadele, o mana de programatori romani scriu aplicatii
pentru gadgeturile viitorului. Pe mesele baietilor de la AMA, companie
din familia Ubisoft cu sediul in Bucuresti, gasesti produse proaspat
lansate sau care nici n-au aparut inca pe piata, precum Leap Motion sau
Google Glass.
Cum intri, pe stanga,
este biroul lui Andrei Urucu, primul programator din lume care a scris
un joc special pentru Google Glass. Gadgetul se va lansa oficial abia la
anul, dar e considerat deja cea mai tare inventie de la smartphone
incoace.
Andrei Urucu nu e genul de
IT-ist care sa spuna despre el ca ar fi inventat bitul. “Sunt un
programator normal”, care crede ca mai are mult de invatat si de muncit
ca sa ajunga la nivelul celor de la Facebook sau Google.
A
lucrat pana acum in Bucuresti, New York si Rennes (Franta), iar mare
parte din ce stie a invatat singur, noapte de noapte in fata
calculatorului, buchisind linii de cod, pentru ca zilele si le petrecea
alergand intre serviciu si facultate.
Andrei
s-a apucat de programare mai degraba din intamplare, iar tot
intamplarea a decis, intr-o oarecare masura, ca el sa scrie primul joc
din lume special pentru ochelarii inteligenti.
A avut calculator din clasa a VII-a. Nu si-a dorit sa ajunga programator, ci fotbalist.
Jocul Escape, o premiera internationala
Andrei
era la munca, in sala de sedinte. “Si, la un moment dat, s-a intrebat
cine ar fi pentru Glass. Am ridicat mana. La propriu. Pur si simplu am
avut sansa ca ceilalti colegi sa fie ocupati cu alte proiecte sau sa nu
fie foarte incantati de idee”, spune el. Citise multe despre Google
Glass si i-a placut ideea din spatele gadgetului. “Voiam sa vad ce se
poate face”.
S-a documentat doua
zile, apoi a luat avionul de la Bucuresti spre Franta, ca sa puna mana
pe ochelari. In momentul respectiv, in toata Europa, Google trimisese
doua sau trei perechi. Pretul uneia era de 1.500 de dolari, iar pe piata
neagra ajunsesera si la
Intr-o sala
mare, cu mocheta gri, figurine Star Wars, plante ornamentale si un
sertar plin de acadele, o mana de programatori romani scriu aplicatii
pentru gadgeturile viitorului. Pe mesele baietilor de la AMA, companie
din familia Ubisoft cu sediul in Bucuresti, gasesti produse proaspat
lansate sau care nici n-au aparut inca pe piata, precum Leap Motion sau
Google Glass.
Cum intri, pe stanga,
este biroul lui Andrei Urucu, primul programator din lume care a scris
un joc special pentru Google Glass. Gadgetul se va lansa oficial abia la
anul, dar e considerat deja cea mai tare inventie de la smartphone
incoace.
Andrei Urucu nu e genul de
IT-ist care sa spuna despre el ca ar fi inventat bitul. “Sunt un
programator normal”, care crede ca mai are mult de invatat si de muncit
ca sa ajunga la nivelul celor de la Facebook sau Google.
A
lucrat pana acum in Bucuresti, New York si Rennes (Franta), iar mare
parte din ce stie a invatat singur, noapte de noapte in fata
calculatorului, buchisind linii de cod, pentru ca zilele si le petrecea
alergand intre serviciu si facultate.
Andrei
s-a apucat de programare mai degraba din intamplare, iar tot
intamplarea a decis, intr-o oarecare masura, ca el sa scrie primul joc
din lume special pentru ochelarii inteligenti.
A avut calculator din clasa a VII-a. Nu si-a dorit sa ajunga programator, ci fotbalist.
Jocul Escape, o premiera internationala
Andrei
era la munca, in sala de sedinte. “Si, la un moment dat, s-a intrebat
cine ar fi pentru Glass. Am ridicat mana. La propriu. Pur si simplu am
avut sansa ca ceilalti colegi sa fie ocupati cu alte proiecte sau sa nu
fie foarte incantati de idee”, spune el. Citise multe despre Google
Glass si i-a placut ideea din spatele gadgetului. “Voiam sa vad ce se
poate face”.
S-a documentat doua
zile, apoi a luat avionul de la Bucuresti spre Franta, ca sa puna mana
pe ochelari. In momentul respectiv, in toata Europa, Google trimisese
doua sau trei perechi. Pretul uneia era de 1.500 de dolari, iar pe piata
neagra ajunsesera si la $10.000.
Andrei Urucu vorbeste despre Google Glass la Droidcon 2013. Foto: Zoltan Marton
Jocul
adaptat in vara de Andrei Urucu a aparut intr-un moment in care
programatorii stiau foarte putine despre noul gadget. Nu vine cu o
grafica SF sau cu un mod de lucru sofisticat. La vremea respectiva,
programatorii isi doreau doar sa inteleaga ce e Glass si la ce ar putea
fi folosit.
“Escape se preteaza
foarte bine pentru Glass tocmai datorita graficii si a designului”,
spune Andrei. In joc exista un personaj, Norm, care trebuie sa sara
dintr-un cerculet intr-altul pe orizontala si pe verticala fara sa aiba
posibilitatea sa mearga inapoi. Omuletul poate fi controlat cu ajutorul
micului touchpad cu care sunt dotati ochelarii. “Ideea ar fi ca tu,
folosindu-te de Norm, sa poti sa treci prin toate cerculetele. Ideal e
sa iti calculezi traiectoria de la bun inceput”, spune Andrei.
Jocul
exista de cativa ani pentru telefoanele cu Android, iar programatorul a
reusit sa il rescrie pentru Google Glass intr-o saptamana, intr-un
moment in care documentatia pusa la dispozitie developerilor era
subtire.
Abia acum, pe 19 noiembrie,
Google va face o demonstratie cu Galssware Development Kit, un pachet
care reuneste uneltele necesare programatorilor care vor sa faca
aplicatii pentru ochelari.
Ziua a alergat intre Politehnica si serviciu, noaptea a invatat sa scrie cod
In
spatele premierei semnate de Andrei Urucu se afla ani multi de nopti
nedormite si o ambitie de fier. “Cand eram si la facultate, si la munca,
in general ma trezeam dimineata pe la 6:00-7:00, ma duceam la serviciu,
stateam pana pe la 10:00-11:00, pe urma plecam la facultate ca aveam
laboratoare. Apoi ma intorceam la munca si ramaneam pana la 10:00-11:00
seara”. Dupa ce incuia biroul, mergea acasa si rasfoia documentatie ca
sa invete programare.
Andrei Urucu lucreaza in Java pentru Android si in C
A
inceput ca tester de jocuri la AMA la sugestia unui coleg de grupa, pe
cand era in anul II la Calculatoare, la Facultatea de Inginerie in Limbi
Straine a Politehnicii din Bucuresti. Bursa pe care o primea nu-i
ajungea ca sa se descurce. A avut jobul de tester timp de 9 luni, pana
si-a facut curaj sa dea testul pentru a ajunge programator.
“Dupa
ce am invatat 6 luni, mi-am luat inima in dinti. Am dat testul cu un
superom, Adrian Punga, care pe langa faptul ca e incredibil de destept, e
si foarte modest, om in adevaratul sens al cuvantului. Asa am ajuns la
programare”.
Andrei a lucrat, o
vreme, sub indrumarea lui, perioada in care a inceput sa se formeze cu
adevarat ca specialist software. Apoi, Adrian a decis ca are nevoie de o
noua provocare. “In momentul in care a plecat, a scris un mail imens,
in care a luat absolut fiecare persoana si a descris-o in cateva
cuvinte, cu bune, cu rele, cum o vede el si ce i-ar sugera sa faca”. Lui
Andrei i-a multumit “pentru ca e sincer, pentru ca invata mult, pentru
ca a dat (si luat) testul de programare, pentru bunul simt".
La
jobul sau de programator, i-au folosit lucrurile invatate in liceu, la
informatica, si cursurile de Java din facultate, amestecate printre cele
“20 si ceva” de materii de fizica, ce n-au nicio legatura cu
calculatoarele si care nici astazi nu intelege ce cautau in orar.
Politehnica i-a dat cunostintele de baza, mai departe s-a pregatit
singur.
“In facultate, destul de rar
ai materii in care sa te lovesti de chestii actuale. In realitate,
vorbesti de un Android, de un iOS, in facultate o sa inveti Assembler
sau bazele C-ului. Daca cineva vrea sa faca treaba, trebuie sa invete
singur foarte mult, sa aiba principii puternice si sa isi urmeze
telurile”.
Ce trebuie sa aiba o aplicatie din care sa faci bani
Pe
langa munca de la studioul din Bucuresti, programatorul e detasat, din
cand in cand, la sediul din Rennes al companiei, ca sa le dea o mana de
ajutor celor de acolo. De cateva ori a fost si la studioul din New York,
unde a lucrat ca developer luni la rand.
Spune
ca ce se intampla dincolo de Ocean e cu totul altceva fata de ce vezi
in tara sau in Europa, iar prima sa amintire americana e legata de
zgarie-norii imensi pe care i-a vazut cand a urcat de la metrou. “Cand
am ajuns prima data in New York, am iesit de la metrou fix in mijlocul
Manhattanului. Am vazut numai zgarie-nori, am fost socat. Mi-am lasat
bagajele in camera si am iesit pe strazi. Pizza din New York nu se
compara cu nicio pizza de la noi”.
A
avut oferte in programare din America, iar francezii i-au propus si ei
un job. Pana acum i-a refuzat. “Mai mult din motive personale. Pe de
alta parte, tind sa cred ca daca totusi am vrea sa schimbam ceva in tara
asta, si noi, cei din generatiile mai tinere, am vrea sa schimbam
multe, ar trebui sa mai si ramanem si sa incercam sa facem treaba si
pe-aici. Si sa vedem ca se poate face treaba, mult mai greu, cu
sacrificii mai mari”.
Dupa ani de
zile in care a creat aplicatii pentru mobil, Andrei Urucu spune ca
software-ul e un fel de pom laudat si ca putine sunt proiectele cu
adevarat valoroase, care pot aduce profit. “Daca cineva ar vrea sa faca o
aplicatie, ar trebui sa aiba o superidee. Idee la modul de aplicatii pe
care lumea sa le foloseasca la scara larga, sa poti sa le si
monetizezi”.
Viitorul este al tehnologiei care poate fi purtata
Cei
care isi doresc sa castige bani din aplicatii trebuie sa urmareasca
atent tot ce apare pe piata. “Avem ochelari, avem ceasuri, bratari. Clar
o sa apara si un fel de dispozitiv care sa citeasca gandurile. Tot ce a
aparut pana acum, oarecum, e logic. Inclusiv Glass, daca stai sa te
gandesti. Ai o prisma si, practic, componentele din telefon. Singura
chestie foarte originala e ca l-au pus aproape de simturi si poti sa-l
folosesti mai usor”.
Marea problema la Glass e bateria, care se duce foarte repede, mai ales la randari 3D
Pe
viitor, Andrei Urucu crede ca va fi tot mai la indemana sa faci lucruri
elementare in programare, astfel ca persoanele care inteleg cat de cat
bazele informaticii vor fi capabile sa construiasca o aplicatie usoara.
“Oricine stie Java sau Python sau PHP, si nu trebuie sa stie foarte
mult, ar putea sa faca un fel de aplicatie pentru Glass. Daca ne uitam
in istorie, absolut tot timpul s-a mers inspre simplificare si
automatizare. Mi-ar placea sa stau pe canapea, dar sa fac cu mintea
tot”.
Peste cativa ani, 5 sau 10,
Andrei Urucu ar vrea sa aiba o pozitie de management din care sa poata
sa ii ajute pe altii. Spera sa lucreze tot cu asa-numitele wearables
(gadgeturi care pot fi purtate), ori, daca nu, cu orice fel de
tehnologie noua.
Oricat de fascinanta
ar fi viata de programator se gandeste insa adesea ca tehnologia nu e,
poate, cel mai comod domeniu in care sa lucrezi. “Ma uit la cei de 45-50
de ani, unii au ramas in urma. Trebuie sa fii genul de om care sa se
adapteze, sa invete usor”.
Descopera lumea celor mai bune idei din IT si stiinta pe www.smartnation.ro
Surse foto: AMA, Arhiva personala Andrei Urucu
Andrei Urucu vorbeste despre Google Glass la Droidcon 2013. Foto: Zoltan Marton
Jocul
adaptat in vara de Andrei Urucu a aparut intr-un moment in care
programatorii stiau foarte putine despre noul gadget. Nu vine cu o
grafica SF sau cu un mod de lucru sofisticat. La vremea respectiva,
programatorii isi doreau doar sa inteleaga ce e Glass si la ce ar putea
fi folosit.
“Escape se preteaza
foarte bine pentru Glass tocmai datorita graficii si a designului”,
spune Andrei. In joc exista un personaj, Norm, care trebuie sa sara
dintr-un cerculet intr-altul pe orizontala si pe verticala fara sa aiba
posibilitatea sa mearga inapoi. Omuletul poate fi controlat cu ajutorul
micului touchpad cu care sunt dotati ochelarii. “Ideea ar fi ca tu,
folosindu-te de Norm, sa poti sa treci prin toate cerculetele. Ideal e
sa iti calculezi traiectoria de la bun inceput”, spune Andrei.
Jocul
exista de cativa ani pentru telefoanele cu Android, iar programatorul a
reusit sa il rescrie pentru Google Glass intr-o saptamana, intr-un
moment in care documentatia pusa la dispozitie developerilor era
subtire.
Abia acum, pe 19 noiembrie,
Google va face o demonstratie cu Galssware Development Kit, un pachet
care reuneste uneltele necesare programatorilor care vor sa faca
aplicatii pentru ochelari.
Ziua a alergat intre Politehnica si serviciu, noaptea a invatat sa scrie cod
In
spatele premierei semnate de Andrei Urucu se afla ani multi de nopti
nedormite si o ambitie de fier. “Cand eram si la facultate, si la munca,
in general ma trezeam dimineata pe la 6:00-7:00, ma duceam la serviciu,
stateam pana pe la 10:00-11:00, pe urma plecam la facultate ca aveam
laboratoare. Apoi ma intorceam la munca si ramaneam pana la 10:00-11:00
seara”. Dupa ce incuia biroul, mergea acasa si rasfoia documentatie ca
sa invete programare.
Andrei Urucu lucreaza in Java pentru Android si in C
A
inceput ca tester de jocuri la AMA la sugestia unui coleg de grupa, pe
cand era in anul II la Calculatoare, la Facultatea de Inginerie in Limbi
Straine a Politehnicii din Bucuresti. Bursa pe care o primea nu-i
ajungea ca sa se descurce. A avut jobul de tester timp de 9 luni, pana
si-a facut curaj sa dea testul pentru a ajunge programator.
“Dupa
ce am invatat 6 luni, mi-am luat inima in dinti. Am dat testul cu un
superom, Adrian Punga, care pe langa faptul ca e incredibil de destept, e
si foarte modest, om in adevaratul sens al cuvantului. Asa am ajuns la
programare”.
Andrei a lucrat, o
vreme, sub indrumarea lui, perioada in care a inceput sa se formeze cu
adevarat ca specialist software. Apoi, Adrian a decis ca are nevoie de o
noua provocare. “In momentul in care a plecat, a scris un mail imens,
in care a luat absolut fiecare persoana si a descris-o in cateva
cuvinte, cu bune, cu rele, cum o vede el si ce i-ar sugera sa faca”. Lui
Andrei i-a multumit “pentru ca e sincer, pentru ca invata mult, pentru
ca a dat (si luat) testul de programare, pentru bunul simt".
La
jobul sau de programator, i-au folosit lucrurile invatate in liceu, la
informatica, si cursurile de Java din facultate, amestecate printre cele
“20 si ceva” de materii de fizica, ce n-au nicio legatura cu
calculatoarele si care nici astazi nu intelege ce cautau in orar.
Politehnica i-a dat cunostintele de baza, mai departe s-a pregatit
singur.
“In facultate, destul de rar
ai materii in care sa te lovesti de chestii actuale. In realitate,
vorbesti de un Android, de un iOS, in facultate o sa inveti Assembler
sau bazele C-ului. Daca cineva vrea sa faca treaba, trebuie sa invete
singur foarte mult, sa aiba principii puternice si sa isi urmeze
telurile”.
Ce trebuie sa aiba o aplicatie din care sa faci bani
Pe
langa munca de la studioul din Bucuresti, programatorul e detasat, din
cand in cand, la sediul din Rennes al companiei, ca sa le dea o mana de
ajutor celor de acolo. De cateva ori a fost si la studioul din New York,
unde a lucrat ca developer luni la rand.
Spune
ca ce se intampla dincolo de Ocean e cu totul altceva fata de ce vezi
in tara sau in Europa, iar prima sa amintire americana e legata de
zgarie-norii imensi pe care i-a vazut cand a urcat de la metrou. “Cand
am ajuns prima data in New York, am iesit de la metrou fix in mijlocul
Manhattanului. Am vazut numai zgarie-nori, am fost socat. Mi-am lasat
bagajele in camera si am iesit pe strazi. Pizza din New York nu se
compara cu nicio pizza de la noi”.
A
avut oferte in programare din America, iar francezii i-au propus si ei
un job. Pana acum i-a refuzat. “Mai mult din motive personale. Pe de
alta parte, tind sa cred ca daca totusi am vrea sa schimbam ceva in tara
asta, si noi, cei din generatiile mai tinere, am vrea sa schimbam
multe, ar trebui sa mai si ramanem si sa incercam sa facem treaba si
pe-aici. Si sa vedem ca se poate face treaba, mult mai greu, cu
sacrificii mai mari”.
Dupa ani de
zile in care a creat aplicatii pentru mobil, Andrei Urucu spune ca
software-ul e un fel de pom laudat si ca putine sunt proiectele cu
adevarat valoroase, care pot aduce profit. “Daca cineva ar vrea sa faca o
aplicatie, ar trebui sa aiba o superidee. Idee la modul de aplicatii pe
care lumea sa le foloseasca la scara larga, sa poti sa le si
monetizezi”.
Viitorul este al tehnologiei care poate fi purtata
Cei
care isi doresc sa castige bani din aplicatii trebuie sa urmareasca
atent tot ce apare pe piata. “Avem ochelari, avem ceasuri, bratari. Clar
o sa apara si un fel de dispozitiv care sa citeasca gandurile. Tot ce a
aparut pana acum, oarecum, e logic. Inclusiv Glass, daca stai sa te
gandesti. Ai o prisma si, practic, componentele din telefon. Singura
chestie foarte originala e ca l-au pus aproape de simturi si poti sa-l
folosesti mai usor”.
Marea problema la Glass e bateria, care se duce foarte repede, mai ales la randari 3D
Pe
viitor, Andrei Urucu crede ca va fi tot mai la indemana sa faci lucruri
elementare in programare, astfel ca persoanele care inteleg cat de cat
bazele informaticii vor fi capabile sa construiasca o aplicatie usoara.
“Oricine stie Java sau Python sau PHP, si nu trebuie sa stie foarte
mult, ar putea sa faca un fel de aplicatie pentru Glass. Daca ne uitam
in istorie, absolut tot timpul s-a mers inspre simplificare si
automatizare. Mi-ar placea sa stau pe canapea, dar sa fac cu mintea
tot”.
Peste cativa ani, 5 sau 10,
Andrei Urucu ar vrea sa aiba o pozitie de management din care sa poata
sa ii ajute pe altii. Spera sa lucreze tot cu asa-numitele wearables
(gadgeturi care pot fi purtate), ori, daca nu, cu orice fel de
tehnologie noua.
Oricat de fascinanta
ar fi viata de programator se gandeste insa adesea ca tehnologia nu e,
poate, cel mai comod domeniu in care sa lucrezi. “Ma uit la cei de 45-50
de ani, unii au ramas in urma. Trebuie sa fii genul de om care sa se
adapteze, sa invete usor”.
Descopera lumea celor mai bune idei din IT si stiinta pe www.smartnation.ro
Surse foto: AMA, Arhiva personala Andrei Urucu
Sursa: apaea aici
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu