Vizualizarea unei reclame la țigări poate
crește semnificativ dorința tinerilor de a fuma, iar efectul poate dura o
săptămână, susțin cercetătorii de la Organizația nonprofit RAND
Corporation, într-un comunicat publicat pe site-ul instituției.
La
studiu au participat 134 de tineri cu vârste cuprinse între 18 și 24,
studenți în Pittsburgh. O parte dintre aceștia a susținut că fumează
regulat, alții au spus că fumează ocazional, iar o altă parte a susținut
că nu fumează. Timp de trei săptămâni, participanții au purtat
dispozitive speciale care i-au ajutat pe experți să evalueze gradul de
expunere la mesajele profumat. Totodată, dispozitiul a monitorizat
dorința de a fuma în acest interval. Device-ul trimitea alerte la
intervale diferite de timp de-a lungul zilei, constând în întrebări
legate de pofta de a-și aprinde oțigară, iar participanții trebuiau să
răspundă acestor mesaje. De asemenea, voluntarii au fost rugați să
răspundă unor întrebări legate de dorința de a fuma de fiecare dată când
erau expuși unor mesaje profumat.
La sfârșitul
experimentului, participanții au fost expuși unui număr de peste 1.000
de mesaje care promovau viciul. Rezultatele au arătat că vizualizarea
unei singure reclame la țigări a crescut dorința de a fuma cu 22%. Pofta
a persistat la o intensitate mare timp de o săptămână, chiar dacă
intenția de a fuma născută în urma expunerii la mesajele pro-umat s-a
diminuat treptat în acest interval de șapte zile.
„Am fost
surprinși de durata îndelungată a influenței mesajelor profumat.
Rezultatele sugerează că mesajele media pozitive legate de fumat ar
putea influența comportamentul, chiar dacă oportunitățile de a fuma apar
rar", a declarat coautorul studiului, psihologul Steven Martino.
Statisticile
enunțate de cercetători arată că rata fumatului în rândul tinerilor cu
vârste între 18 și 25 de ani este cu 50% mai mare decât a fumătorilor de
peste 26 de ani, ori a adolescenților aflați în ultimul an de liceu.
În
ciuda faptului că reclamele la produsele pe bază de tutun au fost
interzise atât la radio, cât și la TV, mesajele care promovează fumatul
pot fi regăsite atât în magazine sau benzinării, cât și pe internet, în
presă ori în unele filme.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu