„Design-ul este una dintre cele mai puternice
forțe din viața noastră, care ne influențează rezultatele în aproape
tot ceea ce facem, fără să ne dăm seama de acest lucru", susține Alice Rawsthorn,
critic de design. La orice pas, suntem înconjurați de roadele
design-ului, ce reprezintă mai mult decât o simplă îmbinare a utilului
cu frumosul, ci un element care ne transformă comportamentele,
alegerile, ne îmbunătățește sau ne pune în pericol viața.
Putea Al Gore să ajungă cel de-al 43-lea președinte al Americii? Ar fi putut, este de părere Rawsthorn, autoarea cărții Hello World: Where Design Meets Life. Ce l-a împiedicat? Un element de design. Mai exact modul alambicat în care au fost proiectate buletinele de vot
pentru alegerile din 2000, defășurate în Palm Beach County, Florida.
Drept rezultat, mulți susținători din regiune ai candidatului democrat
Al Gore au sunat la birourile electorale, îngrijorați că au votat greșit
cu candidatul Pat Buchanan, după cum relata atunci Associated Press.
Fără
să ne dăm seama, design-ul obiectelor ne influențează chiar și
acțiunile. Gândește-te la degetul pe care îl folosești pentru a apăsa
butonul soneriei. Este un exercițiu aparent banal, dar care arată
impactul puternic pe care îl are asupra noastră modul în care sunt
proiectate lucrurile, sugerează Rawsthorn, pentru The Atlantic.
De exemplu, tinerii vor folosi, cel mai probabil degetul mare. Acesta
este mult mai puternic și mult mai receptiv deoarece a fost „antrenat"
prin butonarea frecventă a telefonului mobil. În schimb, o persoană mai
în vârstă va folosi, cel mai probabil, indexul.
Design-ul care îți schimbă viața în bine sau în... rău
„Design-ul
ar trebui întotdeauna să fie în serviciul unei vieți mai bune, dar din
păcate, nu atinge întotdeauna acest obiectiv", este de părere Rawsthorn.
Un exemplu pozitiv, evocat în lucrarea sa, este cel al lui Aimee
Mullins, model și atletă căreia i-au fost amputate ambele picioare.
Alături de o echipă de designeri, tânăra a lucrat la proiectarea unor
proteze mult mai bune pentru membrele inferioare, scrie The Guardian.
Mullins i-a inspirat chiar și pe cunoscuții artiști Alexander McQueen
și Matthew Barney, care au contribuit la realizarea protezelor sale.
„Design-ul
îți poate crește sau diminua puterea în cele mai multe aspecte din
viața noastră. Când este configurat cu înțelepciune poate aduce plăcere,
alternativă, putere, frumusețe, confort, decență, sensibilitate,
integritate, prosperitate, diversitate și multe altele", scrie Rawsthorn
într-un articol pentru The School of Life.
Cu
aceeași intensitate însă, design-ul poate acționa în direcția opusă,
distrugătoare. „Atunci când se abuzează de puterea sa, rezultatul poate
fi o risipă, poate fi confuz, umilitor, înfricoșător, poate stârni mânie
și poate deveni chiar periculos", adaugă Rawsthorn. În acest sens, ea
oferă ca exemplu programele malware, care conțin viruși. Acestea nu au
fost proiectate în scopul de a compromite computerele. Pe parcurs, însă,
s-au transformat într-un instrument periculos.
Design pentru inovație și o viață mai bună
„Design-ul
este aici pentru a ne face viața de zi cu zi mai ușoară. Design-ul are
implicații importante și un potențial pentru creșterea economică și este
un factor care face un produs diferit de un altul. Acest lucru este
relevant atunci când țintim către o valoare mai mare", puncta fostul ministru de economie al Finlandei, Jyri Häkämies, într-o conferință dedicată inovației design-ului în viitor.
Soluția
evidentă pentru sporirea calității modului de proiectare, care poate
crește semnificativ și calitatea vieții este prin atragerea designerilor
pricepuți în „câmpul muncii". Însă Rawsthorn punctează că acest lucru
nu este prea ușor, în special în condițiile în care design-ul nu este
privit cu ochi la fel de buni precum arta.
Din fericire,
însă, atrage ea atenția, această concepție a pierdut teren în ultima
vreme. „Dacă crezi că design-ul este un mediu puternic și productiv,
care poate construi o viață mai bună, este evident că avem nevoie de cei
mai buni designeri posibili pentru a face asta. Nu avem șanse să
ajungem la ei, dacă design-ul este privit ca o disciplină atât de
marginală, încât practicienii săi sunt dornici să se reclasifice ca
artiști. De asemenea, cu cât design-ul devine mai bogat, mai
diversificat și mai inclusiv, cu atât va părea mai convingător, lucru
care îi va permite să atragă designerii de înalt calibru de care
societatea are nevoie", a declarat Rawsthorn pentru The Atlantic.
În ceea ce privește construirea unui design de calitate, Dieter Rams,
designer industrial german la compania Vitsœ, care a contribuit la
proiectarea produselor popularului brand Braun, propunea 10 principii.
Acestea au fost construite pornind de la o întrebare născută din
interesul lui Rams pentru îmbunătățirea vieții și a lumii. „Design-ul
meu este bun?", era gândul care îl măcina pe acesta, în urmă cu vreo 40
de ani.
Astfel, în viziunea lui Rams, un design bun este
definit de inovație, utilitate, estetică, discreție, onestitate,
durabilitate, atenție la detalii, simplitate („design-ul bun folosește
cât mai puțin design posibil". Totodată, o bună proiectare a lucrurilor
trebuie să facă produsul prietenos cu mediul și ușor de înțeles.
Popularitatea acestor principii este atât de mare, încât au devenit
cunoscute și drept „cele 10 porunci" ale desingn-ului bun.
Foto: stockvault.net