luni, 17 martie 2014

Amprenta invizibilă a design-ului care ne guvernează viața

„Design-ul este una dintre cele mai puternice forțe din viața noastră, care ne influențează rezultatele în aproape tot ceea ce facem, fără să ne dăm seama de acest lucru", susține Alice Rawsthorn, critic de design. La orice pas, suntem înconjurați de roadele design-ului, ce reprezintă mai mult decât o simplă îmbinare a utilului cu frumosul, ci un element care ne transformă comportamentele, alegerile, ne îmbunătățește sau ne pune în pericol viața.

Foto: stockvault.netPutea Al Gore să ajungă cel de-al 43-lea președinte al Americii? Ar fi putut, este de părere Rawsthorn, autoarea cărții Hello World: Where Design Meets Life. Ce l-a împiedicat? Un element de design. Mai exact modul alambicat în care au fost proiectate buletinele de vot pentru alegerile din 2000, defășurate în Palm Beach County, Florida. Drept rezultat, mulți susținători din regiune ai candidatului democrat Al Gore au sunat la birourile electorale, îngrijorați că au votat greșit cu candidatul Pat Buchanan, după cum relata atunci Associated Press

Fără să ne dăm seama, design-ul obiectelor ne influențează chiar și acțiunile. Gândește-te la degetul pe care îl folosești pentru a apăsa butonul soneriei. Este un exercițiu aparent banal, dar care arată impactul puternic pe care îl are asupra noastră modul în care sunt proiectate lucrurile, sugerează Rawsthorn, pentru The Atlantic. De exemplu, tinerii vor folosi, cel mai probabil degetul mare. Acesta este mult mai puternic și mult mai receptiv deoarece a fost „antrenat" prin butonarea frecventă a telefonului mobil. În schimb, o persoană mai în vârstă va folosi, cel mai probabil, indexul.

Design-ul care îți schimbă viața în bine sau în... rău

„Design-ul ar trebui întotdeauna să fie în serviciul unei vieți mai bune, dar din păcate, nu atinge întotdeauna acest obiectiv", este de părere Rawsthorn. Un exemplu pozitiv, evocat în lucrarea sa, este cel al lui Aimee Mullins, model și atletă căreia i-au fost amputate ambele picioare. Alături de o echipă de designeri, tânăra a lucrat la proiectarea unor proteze mult mai bune pentru membrele inferioare, scrie The Guardian. Mullins i-a inspirat chiar și pe cunoscuții artiști Alexander McQueen și Matthew Barney, care au contribuit la realizarea protezelor sale.

„Design-ul îți poate crește sau diminua puterea în cele mai multe aspecte din viața noastră. Când este configurat cu înțelepciune poate aduce plăcere, alternativă, putere, frumusețe, confort, decență, sensibilitate, integritate, prosperitate, diversitate și multe altele", scrie Rawsthorn într-un articol pentru The School of Life.

Cu aceeași intensitate însă, design-ul poate acționa în direcția opusă, distrugătoare. „Atunci când se abuzează de puterea sa, rezultatul poate fi o risipă, poate fi confuz, umilitor, înfricoșător, poate stârni mânie și poate deveni chiar periculos", adaugă Rawsthorn. În acest sens, ea oferă ca exemplu programele malware, care conțin viruși. Acestea nu au fost proiectate în scopul de a compromite computerele. Pe parcurs, însă, s-au transformat într-un instrument periculos.

Design pentru inovație și o viață mai bună

„Design-ul este aici pentru a ne face viața de zi cu zi mai ușoară. Design-ul are implicații importante și un potențial pentru creșterea economică și este un factor care face un produs diferit de un altul. Acest lucru este relevant atunci când țintim către o valoare mai mare", puncta fostul ministru de economie al Finlandei, Jyri Häkämies, într-o conferință dedicată inovației design-ului în viitor.

Soluția evidentă pentru sporirea calității modului de proiectare, care poate crește semnificativ și calitatea vieții este prin atragerea designerilor pricepuți în „câmpul muncii". Însă Rawsthorn punctează că acest lucru nu este prea ușor, în special în condițiile în care design-ul nu este privit cu ochi la fel de buni precum arta.

Din fericire, însă, atrage ea atenția, această concepție a pierdut teren în ultima vreme. „Dacă crezi că design-ul este un mediu puternic și productiv, care poate construi o viață mai bună, este evident că avem nevoie de cei mai buni designeri posibili pentru a face asta. Nu avem șanse să ajungem la ei, dacă design-ul este privit ca o disciplină atât de marginală, încât practicienii săi sunt dornici să se reclasifice ca artiști. De asemenea, cu cât design-ul devine mai bogat, mai diversificat și mai inclusiv, cu atât va părea mai convingător, lucru care îi va permite să atragă designerii de înalt calibru de care societatea are nevoie", a declarat Rawsthorn pentru The Atlantic.

În ceea ce privește construirea unui design de calitate, Dieter Rams, designer industrial german la compania Vitsœ, care a contribuit la proiectarea produselor popularului brand Braun, propunea 10 principii. Acestea au fost construite pornind de la o întrebare născută din interesul lui Rams pentru îmbunătățirea vieții și a lumii. „Design-ul meu este bun?", era gândul care îl măcina pe acesta, în urmă cu vreo 40 de ani.

Astfel, în viziunea lui Rams, un design bun este definit de inovație, utilitate, estetică, discreție, onestitate, durabilitate, atenție la detalii, simplitate („design-ul bun folosește cât mai puțin design posibil". Totodată, o bună proiectare a lucrurilor trebuie să facă produsul prietenos cu mediul și ușor de înțeles. Popularitatea acestor principii este atât de mare, încât au devenit cunoscute și drept „cele 10 porunci" ale desingn-ului bun.

Foto: stockvault.net