Nu posesiunile materiale ne aduc fericirea a demonstrat, într-o manieră inedită, un studiu suedez publicat în jurnalul de specialitate Cyberpsychology, Behavior, and Social Network.
Cercetătorii
de la Academia Sahlgrenska și de la Universitatea Lund au analizat 1,5
milioane de cuvinte din articolele publicate în 2010 într-un ziar local
din Suedia. Experții au vrut să observe care sunt acele cuvinte care
apăreau cel mai des (dar și cel mai rar) în textele care conțineau
termenul fericire.
În urma rezultatelor a reieșit că
termenii asociați cu oamenii, de la pronume precum „tu" sau „eu",
persoane apropiate ca „bunica” sau „mama” și până la jucători din Cupa
Mondială de Fotbal, ca „Zlatan” sau „Drogba”, au apărut mai frecvent în
articolele care conțineau și cuvântul „fericire”. Pe de altă parte,
însă, termenii care desemnau sume de bani, precum „milioane” sau
„miliarde”, nume de gadgeturi populare ca „iPhone” sau chiar numele unor
brand-uri ca „Google” sau „Windows” au apărut foarte puțin sau chiar
deloc alături de „fericire”.
„Sugerăm că rezultatele
noastre reflectă o teorie colectivă a fericirii, adică o imagine comună
sau un acord între membrii unei comunități despre ceea ce îi face pe
oameni fericiți - oamenii, nu lucrurile", punctează oamenii de știință.
Unul
dintre cercetători, Danilo Garcia, specialist în psihologie la Centrul
de Etică, Justiție și Sănătate Mintală de la Academia Sahlgrenska, a
declarat că „acest lucru nu înseamnă că lucrurile materiale te fac
nefericit, doar că nu par să vină în același context ca și cuvântul
'fericire'", citează Eurek Alert.