marți, 3 decembrie 2013

Un studiu demonstrează de ce oamenii, nu lucrurile, ne fac fericiți

Nu posesiunile materiale ne aduc fericirea a demonstrat, într-o manieră inedită, un studiu suedez publicat în jurnalul de specialitate Cyberpsychology, Behavior, and Social Network.

Foto: bubblews.com Cercetătorii de la Academia Sahlgrenska și de la Universitatea Lund au analizat 1,5 milioane de cuvinte din articolele publicate în 2010 într-un ziar local din Suedia. Experții au vrut să observe care sunt acele cuvinte care apăreau cel mai des (dar și cel mai rar) în textele care conțineau termenul fericire.

În urma rezultatelor a reieșit că termenii asociați cu oamenii, de la pronume precum „tu" sau „eu", persoane apropiate ca „bunica” sau „mama” și până la jucători din Cupa Mondială de Fotbal, ca „Zlatan” sau „Drogba”, au apărut mai frecvent în articolele care conțineau și cuvântul „fericire”. Pe de altă parte, însă, termenii care desemnau sume de bani, precum „milioane” sau „miliarde”, nume de gadgeturi populare ca „iPhone” sau chiar numele unor brand-uri  ca „Google” sau „Windows” au apărut foarte puțin sau chiar deloc alături de „fericire”.

„Sugerăm că rezultatele noastre reflectă o teorie colectivă a fericirii, adică o imagine comună sau un acord între membrii unei comunități despre ceea ce îi face pe oameni fericiți - oamenii, nu lucrurile", punctează oamenii de știință.

Unul dintre cercetători, Danilo Garcia, specialist în psihologie la Centrul de Etică, Justiție și Sănătate Mintală de la Academia Sahlgrenska, a declarat că „acest lucru nu înseamnă că lucrurile materiale te fac nefericit, doar că nu par să vină în același context ca și cuvântul 'fericire'", citează Eurek Alert.