luni, 31 martie 2014

Suntem mai deștepți ca generațiile anterioare sau doar gândim diferit?

Cercetătorul James Flynn de la Universitatea din Otago a descoperit un fenomen surprinzător: „răspundem corect la mai multe întrebări la testele de IQ decât fiecare generație predecesoare (...). Într-adevăr, dacă evaluezi oamenii de acum un secol conform normelor moderne, ar avea un IQ mediu de 70. Dacă suntem evaluați conform normelor lor, am avea un IQ mediu de 130. Acest lucru a ridicat o serie de întrebări", spunea expertul în cadrul unei conferințe TED din 2013. Fenomenul observat este cunoscut sub numele de „efectul Flynn".

Foto: stockvault.net Expertul oferă ca exemplu un experiment efectuat de psihologul Alexander Luria, la începutul secolului al XX-lea. „Luria a analizat oamenii chiar înainte ca aceștia să intre în era științifică și a descoperit că acești oameni opuneau rezistență în a clasifica lumea concretă. (...) A descoperit că opuneau rezistență la deducerea ipoteticului, la specularea a ceea ce ar putea fi și a aflat, în final, că aceștia nu prea se descurcau cu abstractizările sau cu folosirea logicii pentru acele abstractizări", susține Flynn.

Situația poate fi explicată de modul și nivelul de educație din trecut. Astăzi în SUA, de exemplu, numărul persoanelor care termină 12 clase este mult mai ridicat decât anterior. De asemenea, față de situația din 1900, când numai 3% dintre americani profesau în domenii care necesitau abilități cognitive, în prezent numărul lor s-a ridicat la 35%, susține Flynn.

Totodată, accentul este astăzi mult mai puternic pus asupra situațiilor ipotetice. „Acum, nu numai că avem mai multă educație, mare parte din această educație este științifică și nu poți face știință fără a clasifica lumea. Nu poți face știință fără să propui ipoteze. Nu poți face știință fără să o faci coerentă din punct de vedere logic". Și stilul de învățământ s-a schimbat, transformându-se dintr-unul care promova memorarea și învățarea de lucruri concrete, într-unul care se concentrează asupra conexiunilor și dezvoltării unui mod de gândire mai abstract.

Oportunități diferite

Oamenii din ziua de azi se pot considera privilegiați. Ei au „șansa de a-și afișa în mod corespunzător adevăratul lor IQ", pentru că beneficiază de „mai multe oportunități pentru educarea minții științifice", scrie dr. Scott Barry Kaufman, psiholog în domeniul cognitiv la Universitatea din New York, într-un articol pentru Psychology Today.

Însă acest lucru nu înseamnă că generațiile anterioare au fost mai puțin inteligente decât actualele, după cum sugerează și Flynn. „Erau capabili să rezolve problemele la fața locului în situațiile concrete care le dominau viața", scrie expertul în cartea sa, What Is Intelligence? Beyond the Flynn Effect. De asemenea, trebuie luat în considerare faptul că cerințele din urmă cu 100 de ani sunt cu mult diferite față de cele din prezent.

Generația modernă cu lacunele ei

Deși datele arată că generațiile actuale au obținut rezultate mai bune la testele de inteligență și și-au dezvoltat abilități pe care strămoșii noștri nu le aveau în urmă cu 100 de ani, „nu am făcut progrese pe toate fronturile", puncta Flynn. El puncta situația tinerilor americani, pe care îi numește „anistorici", deoarece nu cunosc istoria țării lor, a lumii și nu citesc literatură, ci trăiesc într-o „bulă a prezentului". „Gândiți-vă cât de diferită ar fi America dacă fiecare american ar știi că aceasta este a cine oară când armatele vestice au mers în Afganistan pentru a face ordine și dacă ar avea vreo idee despre ce anume s-a întâmplat în cele patru ocazii anterioare", puncta expertul în discursul său pentru TED.

Foto: stockvault.net